Kan sambon kräva ersättning för värdeökning på fastigheten vid separation?

Hej. Jag ägde fastighetent till 100% före sambon flyttade in. Har byggt ut och renoverat fastigheten med mina tillgångar, sambon har ev köpt tapeter och färg. Jag har även köpt verktyg och maskiner för endamålet. Har sambon rätt att kräva ersättning för värdestegringen på fastigheten vid seperation. Jag har även betalat alla räkningar i 25 år. Vad ska ev vi dela på?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Bestämmelserna som reglerar din fråga sambolagen. När du och din sambo separerar ska samboegendomen fördelas om någon av er begär bodelning (8 § SamboL). Samboegendom är er gemensamma bostad och bohag, om det införskaffats för gemensam användning (3 § SamboL). Eftersom jag tolkar det som att du ägde er gemensamma bostad innan du träffade din sambo så har fastigheten inte införskaffats för gemensam användning och är därför inte samboegendom. Fastigheten ska därför inte ingå vid en bodelning och din sambo har därför inte rätt till ersättning för värdeökningen på fastigheten.

Det som ska ingå i bodelningen är det bohag som ni införskaffat för gemensam användning. Det innebär att alla möbler, hushållsmaskiner och annat inre lösöre som ni införskaffat för gemensam användning under samboförhållandet ska ingå vid bodelningen, men alla möbler som någon av er ägde innan ska inte ingå (6 § SamboL). Egendom som huvudsakligen används för fritidsändamål ingår inte i bodelningen (7 § SamboL). Inte heller ingår egendom som någon av er fått genom arv, gåva eller testamente med villkoret att egendomen ska vara er enskilda (4 § SamboL).

Vid en bodelning ska först värdet av er samboegendom beräknas (12 § SamboL). Sedan görs avdrag för skulder som är hänförliga till samboegendom (och i vissa fall även för skulder som inte är hänförliga till samboegendom (13 § SamboL). Efter avdrag för skulderna gjorts delas det återståendet värdet lika mellan dig och din sambo (14 § SamboL).

Slutsats: Din fastighet och dess värdeökning ska inte ingå i bodelningen. Det som ska ingå är möbler, hushållsmaskiner och annat inre lösöre som införskaffats för gemensam användning.

Hoppas att du fick svar på din fråga! Om du har fler funderingar är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline på nytt!

Vänliga hälsningar,

Ida TylhammarRådgivare