Kan sambo tvinga fram en försäljning av huset?

Min sambo och jag äger ett hus tillsammans, sedan ett år tillbaka som vi köpt för ca 2.500.000:-. Vi flyttade in tillsammans och har betalat lika stor del av handpenningen. Vi har sedan dess fått ett barn tillsammans. Vi är inte gifta och har inget samboavtal.

Han vill nu separera och flytta härifrån och har tecknat nytt boende och jobb i annan del av landet inom dagar från att ha meddelat mig detta. Han vill att vi säljer huset snarast möjligt, även med förlust om det bara går snabbt. Barnet kommer att bo enbart med mig framöver.

Jag vill om möjligt få bo kvar i huset då barnet behöver frekventa sjukhusbesök och vi bor lägligt till och har bra stöd från min familj i närheten. Sambon vill tvinga igenom en försäljning snabbast möjligt. Säljer vi till ett dåligt pris snabbt, så har jag inga möjligheter att köpa en ny bostad till mig och barnet, jag investerade allt mitt kapital i det här huset. Jag är beroende av att vi gör en åtminstone okej affär som gör att jag får tillbaka mitt investerade kapital. Att få det och till och med göra vinst är inte orimligt om man har is i magen och säljer i rätt säsong.

Kan han tvinga igenom en försäljning mot min vilja, och sätta mig och barnet bostadslösa utan möjlighet att skaffa ny bostad?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom du och din sambo tillsammans äger huset så blir lagen om samäganderätt (SamL) tillämplig.

Kan din sambo tvinga fram en försäljning av huset?

Din sambo kan ansöka hos tingsrätten om att huset ska bjudas ut till försäljning. Huvudregeln är att domstolen finner att fastigheten ska säljas om samägarna är oense. För att hindra en försäljning behöver du visa att det finns synnerliga skäl för att huset inte ska bjudas ut till försäljning, 6 § SamL.

Är det synnerliga skäl att sälja med förlust?

Högsta domstolen har i ett rättsfall uttryckt att särskilda skäl främst måste avse "ett särskilt dåligt konjunkturläge eller eljest speciella förhållanden som gör en försäljning förlustbringande", NJA 1974 s. 490. Uttalandet öppnar upp för att ditt fall eventuellt skulle kunna betraktas vara av synnerliga skäl med hänsyn till att försäljningen riskerar att vara förlustbringande. Men tilläggas bör att synnerligen är ett mycket starkt krav i juridiken. Är det ett särskilt dåligt konjunkturläge idag? Jag vet inte. På grund av att högsta domstolen har uttalat att en försäljning med förlust kan innebära att det ska ses som synnerliga skäl så finns det ändå en möjlighet att du får rätt.

Sammantaget så finns det en verklig risk att din sambo lyckas genomdriva en försäljning med hjälp av samägandelagen men det krävs en rättslig prövning. Hoppas du fick svar på din fråga och lycka till!

Vänligen,

Nora OlofssonRådgivare