Kan sambo kräva tillbaka pengar för resa och avbetald kredit vid en separation?

Jag och min sambo flyttade i hop i jan 2017. Hon har även en dotter på 6 år. Jag har 3 barn. Vi flyttade ihop i min hyreslägenhet. Nu håller vi på att separera. Större delen av mitt bohag kastades och vi har använt hennes möbler. Jag har betalat alla fasta kostnader. Mat har båda betalat. Hon ville lösa en kredit som jag hade. (10000 sek)Och nu vill hon ha tillbaka dem pengarna. Vi har även åkt på en resa som hon kräver att jag ska betala hälften av nu. Så jag ska betala (8000 sek)., när vi separerar. Vad är det som gäller. Tacksam för snabbt svar. Jag står ju utan möbler till mig och mina 3 barn.Vad har jag för rättigheter

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga.

Om man vill kan man göra en sambobodelning. Det som ingår i en bodelning då är bostad och bohag som införskaffats för gemensamt bruk (se sambolagen 3 §). Du har en hyreslägenhet, den kan alltså inte delas men den som bäst behöver bostaden är den som har rätt att ta över den vid en separation (se sambolagen 22 §). Om ni inte har köpt nya möbler utan använts din ex-sambos möbler är de inte samboegendom och ingår därför inte i en bodelning, hon får alltså behålla dem. Att du har betalat alla fasta kostnaden spelar tyvärr ingen roll i en bodelning eftersom man bara delar på bostad och bohag.

Om krediten din ex-sambo har betalat inte var ett lån behöver du inte betala tillbaka pengarna om du inte vill, det låter som att det varit en gåva och fullbordade gåvor kan man inte ångra (se gåvolagen 1 §). En gåva är fullbordad när mottagaren har tagit emot gåvan, i ditt fall när du fått pengarna till skulden eller när skulden har betalats. Detsamma gäller för resan, har det inte varit ett lån utan en gåva så kan din ex-sambo inte kräva några pengar för den i efterhand.

Det problematiska rörande den betalade krediten och resan är att vid en tvist i domstol så är det den som påstår att något är en gåva som ska bevisa det, inte den som påstår att något har varit ett lån (se NJA 2014 s. 364).

Hoppas du har fått klarhet i vad som gäller!

Vänliga hälsningar,

Rebecca AxelssonRådgivare