Kan sambo kräva halva bilen som samboegendom eller via dolt samägande?

Hej. Undrar lite angående hur vid bilen ingår i sambolagen. Jag köpte bilen och stod på lånet själv, även står jag som ägare. När jag köpte bilen hade inte sambo något körkort och hon har under tiden inte betalt en krona på bil förutom drivmedel.

Hur stor är chansen att hon kan kräva halva bilen?

Mvh

Lawline svarar

Hej, stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna om det här hittar du i sambolagen (SamboL).

Kan bilen vara samboegendom och ingå vid bodelning?
Vid bodelning för sambos ska endast samboegendom ingå. Samboegendom består av gemensam bostad och gemensamt bohag (möbler m.m.) som har anskaffats för gemensam användning. Eftersom bilen inte faller in i någon av dessa kategorier är den inte samboegendom och ska alltså inte ingå i en eventuell bodelning (3–6 §§).

Kan det finnas dold samäganderätt?
Den andra möjligheten som finns till att din sambo möjligtvis skulle ha rätt till halva bilen är om så kallad "dold samäganderätt" kan anses ha uppstått. Kortfattat beskrivet ska det vara fråga om en sorts gemensam partsvilja om att bilen skulle vara gemensam egendom redan vid köpet. För att sådan samäganderätt ska ha uppstått ska vissa kriterier vara uppfyllda.

- Egendomen ska ha köpts för gemensamt bruk.

- Den sambo som inte står som ägare ska ha bidragit ekonomiskt till köpet.

- Det ska vara underförstått vid köpet att det ska vara fråga om samägande.

Att du själv står som ägare, att du betalat hela summan för bilen samt att din sambo inte hade något körkort vid införskaffandet av bilen är alltså samtliga omständigheter som talar emot dolt samägande och alltså för ditt enskilda ägande. Det som talar till din sambos fördel är att ni båda verkar ha använt bilen. Efter en sammantagen bedömning anser jag dock inte din sambos chanser att hävda dolt samägande vara speciellt goda utifrån de givna förutsättningarna, utan mer talar till din fördel.

Hoppas att det här var till hjälp! Återkom gärna om du skulle ha fler frågor.

Med vänlig hälsning,

Ida LjungbergRådgivare