Kan sambo ha rätt till bil, eller liknande, vid bodelning?

Hej.

Sambo sedan 20 år.

Jag sjukskriven under hela perioden och sjukpensionär alltsedan 2014.

Alltså alltid haft låg inkomst.

Mina pengar har gått till hushållet och vårt gemensamma barn. Han lån, kostnader för boende.

Mannen har köpt alla prylar till oss i princip (dyrare inköp såsom möbler, bil, husvagn)

Nu ska vi gå isär. Jag äger hälften av huset samt hälften av bohaget enligt sambolagen.

Han har satt undan pension till sig, sparar eget sparande. Jag således inget sparande eller pensionssparande pga låg inkomst. Har jag ingen rätt till bil/husvagn eller annat efter så lång tid? Allt står på honom såklart, eftersom han betalat. Dold samäganderätt, är det något man kan tillämpa här?

Han jobbar och klarar sig bra, kan direkt köpa nytt boende.

Finns det någon "rättvisa" i detta eller är det sambolagen rakt av som gäller? (Hälften av vinst på bostad och hälften av bohag)?

Mvh

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Vad har du rätt till i en bodelning?

Precis som du redan skrivit har du rätt till hälften av bostaden och hälften av bohaget, dvs möbler och lösöre som används gemensamt i ett hem, såsom köksredskap (3 § sambolagen). Det förutsätter dock att bostaden köptes för att ni båda skulle använda den gemensamt. Om du flyttat in i en lägenhet som han köpte innan ni träffats har du ingen rätt till halva bostaden. Detsamma gäller för honom om han flyttat in i en bostad som du ägde innan ni träffade varandra. Det stämmer också att du inte har någon rätt till bil eller husvagn eftersom dessa är ämnat för fritiden (7 § sambolagen). Endast de saker som är avsedda för gemensamt bruk inom hemmet kommer ingå i en sambodelning.

Har du dold samäganderätt som kan påverka bodelningen?

Om det föreligger dold samäganderätt eller inte är tyvärr svårt för mig att säga utan mer information om varje enskilt köp. Här nedanför har jag listat de 3 krav som måste vara uppfyllda för att dold samäganderätt ska anses föreligga. Dessa krav har arbetats fram i praxis och återfinns inte i någon lagtext (bl.a. RH 2019:4 och NJA 2013 s. 242).

1. Saken ska ha köpts för gemensamt bruk.

2. Den som är dold ägare ska ha bidragit till köpet ekonomiskt.

3. Partsavsikten (dvs båda samborna) anser att saken ska ägas gemensamt

Om vi då exemplifierar dessa krav med den bil som din sambo har köpt och är skriven på ägare. För att du ska ha rätt till bilen kräver det att bilen köptes för att ni båda skulle köra den. Du måste ha bidragit med lite pengar i köpet. Har du inte bidragit med några pengar för att köpa bilen kan du inte anses vara samägare eftersom syftet med att bidraget lämnades ska vara att du vill bli delägare av bilen. Din make måste också ha förstått att du betalat lite till bilen just för att du vill att du också ska vara ägare.

Sammanfattande svar

Det är sambolagen rakt av som gäller. Du kommer vara berättigad hälften av värdet på bostad och bohag. Du har ingen rätt till fritidsredskap eller bil, såvida du inte uppfyller kriterierna för dold samäganderätt vilket kan föreligga.

Liv StålhammarRådgivare