FrågaAVTALSRÄTTAvtal11/09/2014

Kan säljare ångra en bilförsäljning?

Jag har sålt en beg. bil och fått betalt kontant men inte skrivit på ägarbyte ännu kan jag ångra försäljiningen?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att Du vänder dig till oss på Lawline!

Konsumentförsäljning

Till att börja med skall sägas att konsumentlagstiftningen inte kan tillämpas då Du som konsument sålt bilen till en annan konsument. Istället tillämpar man köplagen som inte är en tvingande lagstiftning. Detta innebär rent konkret att om ni skrivit ett avtal, eller något form av köpekontrakt, skall detta gälla framför köplagen. Således gäller att ni som parter fritt kan avtala om vad som skall gälla avseende köpet, exempelvis om ångerrätt skall gälla eller inte. Jag tolkar det dock som att ni inte reglerat något avseende ångerrätten och därför måste man vända sig till köplagen för vägledning. Väl där kan man konstatera att Du som säljare inte har någon juridisk rätt att häva avtalet, oberoende av om ni skrivit på ett ägarbyte eller inte. Det finns dock ett undantag från denna regel; Du som säljare kan häva köpet om ett kontraktsbrott skett av köparen. Jag tolkar dock de uppgifter Du angett på ett sådant skett att ett kontraktsbrott inte skett.

Kan köparen styrka försäljningen genom ett avtal, antingen ett skriftligt- eller muntligt sådant, så är tyvärr chanserna minimala för att kunna häva köpet. Jag skulle dock rekommendera dig att tala med köparen och se om ni eventuellt kan komma fram med en lösning där avtalsprestationerna återgår och att Du därför kan få behålla bilen. Det är självfallet fullt möjligt att köparen kan gå med på detta, men han har enligt lag ingen skyldighet till det.

Hoppas att Du känner att Du fått ett tillfredställande svar på din fråga annars är Du mer än välkommen att återkomma för att få ett förtydligande.

Sabic92@me.com

Med vänlig hälsning,
Anes Sabic

Anes SabicRådgivare