Kan rätten att måla om i en hyresrätt begränsas?

Hej. Jag hyr en lägenhet. I mitt hyresavtal står det att om jag målar om väggar o.dyl. så måste det återställas på egen bekostnad innan jag flyttar ut. Är detta giltigt enligt lag? Har för mig att man som hyresgäst har rätt att måla om såvida det inte typ sänker lägenhetsvärdet.

MVH

Lawline svarar

Hejsan och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Du har som bostadshyresgäst rätt att måla om, tapetsera eller liknande i din lägenhet (12 kap. 24a § jordabalken). Om lägenhetens bruksvärde minskar till följd av att du målar om kan du bli skyldig att ersätta för den skadan. Om arbetet är dåligt utfört eller om färgvalet varit väldigt extremt kan bruksvärdet minska. Är arbetet fackmannamässigt utfört och i en neutral färg minskas därmed förmodligen inte bruksvärdet.

De flesta reglerna gällande bostadshyresgäster är tvingande till din fördel som hyresgäst och avvikande reglering i hyresavtal är inte bindande för dig som hyresgäst (12 kap. 1 § femte stycket JB). Man kan dock avtala bort rätten att få måla om i två fall. Första fallet är om det är ett enfamiljshus eller lägenhet i en ägarlägenhetsfastighet som inte är tänkt att hyras ut varaktigt. Fall två är om hyresvärden äger lägenheten som en bostadsrätt (12 kap. 24a § JB).

Vidare är det inte hyresvärden som bedömer om bruksvärdet har minskat till följd av förändringar utan det är hyresnämnden som tar ställning i den frågan (12 kap. 24a § tredje stycket JB). De bedömer då vad det hade kostat att återställa lägenheten till dess ursprungliga skick.

Sammanfattningsvis så framgår det inte hur din situation ser ut mer exakt och om du tex. hyr en bostadsrätt. Gör du inte det så är en sådan begränsning i hyresavtalet av din rätt att måla om utan verkan mot dig och om målandet utförs fackmannamässigt och i en mindre extrem färg så borde du inte behöva bli ersättningsskyldig/skyldig att återställa lägenheten.

Med vänliga hälsningar,

Mikaela KronmannRådgivare