Kan polisen gissa att jag kört för fort?

Hej.

Jag har haft en polisböte på 2000kr. Polisen har gissat att jag har körd med högre hastighet.

Min frågan är: Kan polisen gissa att jag har kört förfört?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svaret är nej. En polis kan inte "gissa" att du kört för fort utan måste på ett eller annat sätt vara mer säker på denna uppgift. Om en polis sitter i en rättegång och "gissar" kommer domstolen anse att beviskravet för att du kört för fort inte är uppfyllt. Därmed kommer du bli frikänd då beviskravet (ur ett rättssäkerhetsperspektiv osv.) naturligtvis måste ställas högre än rena gissningar från vår myndighetspersonal.

Hoppas du känner dig nöjd med svaret på din fråga!

Sebastian NäslundRådgivare