Kan pojkvän från Gambia besöka Sverige?

Kan min pojkvän från Gambia komma hit på besök, alltså inte bosätta sig här? Om jag betalar flyg t/r och uppehälle.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom din pojkvän är från Gambia behöver han ansöka om visum för att besöka dig i Sverige. Visum är ett tillstånd för att resa in och vara i ett land under max 90 dagar. För att få visum krävs dels att han kan beskriva syftet med besöket, dels att han uppfyller fyra krav:

1. Han ska ha ett pass som är giltigt minst 3 månader efter att visumet har slutat gälla och som är utfärdat under den senaste tioårsperioden. Vid ansökan ska han bifoga kopior av de sidor i passet som visar personuppgifter, foto etc.

2. Han måste ha fått en inbjudan från dig genom denna blankett.

3. Han måste ha pengar för uppehället och för hemresan. Om du betalar flyg och uppehälle ska din pojkvän kunna uppvisa ett dokument där du lovar att stå för alla kostnader.

4. Han måste ha en individuell medicinsk reseförsäkring som gäller i alla Schengenländer och som täcker kostnader på minst 30 000 euro. Vid ansökan ska han lämna in dokument som visar att han har en sådan försäkring.

I Banjul i Gambia ligger Sveriges konsulat där ansökan kan lämnas in. För närmare information om processen kan du besöka den här sidan.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare