Kan permanent uppehållstillstånd återkallas om jag skiljer mig?

Min man har fått permanent uppehållstillstånd men nu vill han skilja sig men han kom till mig genom anktnyting kan de återkalla hans tillstånd

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ett tidsbegränsat uppehållstillstånd på grund av anknytning får återkallas om förhållandet upphör (UtlL 7 kap. 3 § andra stycket). Din man har dock ett permanent uppehållstillstånd och detta kommer då inte återkallas om ni skiljer er.

De enda sätten att förlora sitt permanenta uppehållstillstånd i Sverige är följande.

1. Om personen flyttar från Sverige (UtlL 7 kap. 7 §).

2. Om personen har medvetet lämnat felaktiga uppgifter eller förtigit omständigheter som kan ha betydelse för ansökan, när ansökan om uppehållstillstånd gjordes (UtlL 7 kap. 1 §).

3. Om personen som innehar uppehållstillståndet döms för ett brott som kan leda till fängelse (UtlL 8 a kap 1 §).

Din mans permanenta uppehållstillstånd kommer alltså inte att återkallas på grund av att ni skiljer er.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Jennifer EmbretsenRådgivare