Kan pengar utgöra enskild egendom?

Hej! Vi äkta makar önskar skriva ett testamente där arvet efter oss blir våra barns enskilda egendom. Vi vill alltså att både fastigheter och pengar ska vara våra barns enskilda egendom i det fall de skulle skilja sig. Kan pengar utgöra enskild egendom eller enbart fast egendom? Hur ska ett giltigt testamente utformas?

Lawline svarar

Hej och tack för att ni vänder er till Lawline med er fråga!

Det går absolut att skiva att pengar ska vara enskild egendom genom testamente. I testamentet får ni uttrycka er vilja att arvet efter er ska vara barnens enskilda egendom. Konsekvensen av detta blir ju då att barnen inte behöver blanda in arvet efter er i en bodelning om de skulle skilja sig exempelvis.

Det som kan skapa problem är om enskild egendom sammanblandas med giftorättsgods. Pengar kan sägas vara en mer komplicerad kategori av egendom. Detta eftersom det kan vara svårt att bedöma identiteten hos en viss summa pengar. Därför ska pengarna hållas avskilda på ett sätt som medför att pengarna kan sägas "behålla sin identitet" som enskild egendom, förslagsvis på ett särskilt konto. Då en sammanblandning med giftorättsgods sker kan alltså egendomen i fråga förlora sin karaktär av enskild egendom.

Om inget annat bestämts gäller att även det som träder i stället för enskild egendom (s.k. surrogat) ska vara enskild, 7 kap. 2 § p. 6 äktenskapsbalken. I testamentet kan ni dock tydliggöra att det som träder i den enskilda egendomens ställe också ska vara era barns enskilda egendom. För att surrogatet också skall vara enskild egendom bör det kunna individualiseras, dvs. om egendom köps för medel som både är enskild egendom och giftorättsgods ska de olika medeltyperna kunna särskiljas.

Hoppas att ni är nöjda med ert svar.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare