Kan parkeringsavgift läggas till på hyresfaktura i efterhand?

Hej. nu är det nämligen så att jag flyttade in i min lägenhet förra året i september och har betalat mina hyresfakturor som vanligt. Och på nästa faktura ser jag att de lagt till p.plats hyra på 600kr som jag inte fattade vart det kommit ifrån. och även lagt till de månader som de missat tagit betalt för sen jag flyttade in. jag trodde att min parkering ingick i den hyran som jag alltid betalat och nu vill det att jag ska betala de 9 månader retroaktivt, som de missat tagit betalt. måste jag betala eftersom de missat eller är de dom som ska stå för kostnaden?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om hyresvärden har rätt att ändra beloppet på hyresfakturan för din hyresrätt. För att besvara din fråga kommer jag använda mig av 12 kap Jordabalken (JB).

Utifrån omständigheterna i din fråga verkar det inte följa av ditt hyreskontrakt att du ska betala för parkeringsplatsen. Som utgångspunkt följer att det avtal som ingåtts och de villkor som däri anges gäller, och att hyresvärden med andra ord inte kan lägga till nya kostnader som inte följer av det ingångna avtalet. Det finns dock vissa omständigheter som kan resultera i att du blir bunden av att betala för parkeringsplatsen.

Ingår parkeringsavgiften i hyresavtalet?

Om hyresvärden vill att hyresvillkoren ska ändras, ska han skriftligen meddela detta till dig. Om en överenskommelse inte kan träffas, har hyresvärden rätt att hos hyresnämnden ansöka om ändring av hyresvillkoren. Ansökan får göras tidigast en månad efter det att meddelandet har lämnats till dig (12 kap 54 § JB). Månadsfristen är till för att parterna först ska ha möjlighet att förhandla och försöka lösa frågan själva innan detta eventuellt går vidare till hyresnämnden. Av din fråga verkar det inte som att hyresvärden har kontaktat dig om att denne vill ändra hyresvillkoren, varför denna möjlighet verkar vara utesluten eftersom du inte verkar haft en möjlighet att motsätta dig ändringen.

Om det är så att hyresavtalet gäller för obestämd tid och avser en sådan lägenhet i ett hus med förhandlingsordning som till följd av bestämmelserna i 3 § hyresförhandlingslagen, inte omfattas av förhandlingsordningen, kan du också komma att bli bunden av hyran (12 kap 54 a § 1 st JB). Det som då krävs är att hyresvärden meddelar dig skriftligen om hyreshöjningen och att detta innehåller uppgift om den dag den nya hyran ska börja gälla, samt att meddelandet innehåller uppgift om att du blir bunden av hyran om du inte motsätter dig detta inom minst två månader (12 kap 54 a § 2 st JB). Detta innebär att du kan bli bunden av att betala den höjda hyran om du inte motsätter dig höjningen inom den tidsfrist som hyresvärden anger i meddelandet, om det är så  att hyresavtalet gäller för obestämd tid och inte omfattas av förhandlingsordningen.

Om överenskommelse mellan hyresvärd och hyresgäst inte kan träffas om hyrans storlek ska hyran fastställas till ett skäligt belopp (12 kap 55 § JB).

Sammanfattningsvis

Avgörande för svaret på frågan är även om hyran har förhandlats fram genom en förhandlingsordning eller inte. Om detta inte är fallet måste en överenskommelse mellan dig och hyresvärden om förändringarna av avtalet träffas. Utifrån omständigheterna i din fråga verkar det inte följa av avtalet att du ska betala för parkeringsavgiften. Om hyresvärden vill ändra hyresvillkoren ska denne kontakta dig om höjningen och att du får en möjlighet att motsätta dig höjningen av hyran. Om en överenskommelse inte kan träffas kan man ansöka om ändring av hyresvillkoren hos hyresnämnden.

Jag hoppas att detta var svar på din fråga. Om du har ytterligare frågor eller om jag misstolkat din fråga är du alltid välkommen att höra av dig igen.

Hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare