FrågaAVTALSRÄTTOmyndiga31/05/2018

Kan omyndig köpa motorcykel?

Om min son får 10000kr i födelsedagspresent och går köper en moped som han inte får kvitto för, utan ingår muntligt avtal med butiken, får jag som förmyndare häva affären?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag utgår i mitt svar från att din son är under 18 år, dvs. omyndig.

Den som är minderårig får inte ingå avtal, vilket betyder att din son inte själv får köpa saker utan att du samtyckt till det. Avtalet är i sådana fall inte giltigt (9 Kap 1 § Föräldrabalken).

Utgångspunkten är att säljaren ger tillbaka pengarna och köparen den köpta varan. Om det inte går att ge tillbaka det som köpts ska säljaren istället få ersättning för det köptas värde. Sådan ersättning ska dock enbart ges om den minderåriga haft nytta av det köpta eller om det använts till skäligt underhåll. Jag känner inte igen vad som hänt i ert fall men jag tror inte att en moped är en sådan sak som din son haft nytta av och som använts till skäligt underhåll, dessutom går motorcykeln antagligen att ge tillbaka (9 Kap 7 § Föräldrabalken).

Ifall din son vilselett säljaren att tro att han är behörig att köpa kan du bli skyldig att ersätta säljarens förlust på grund av avtalet (9 Kap 7 § Föräldrabalken).

Avgörande blir också om din son fått ta hand om sina egna pengar. I sådana fall kan säljaren av motorcykeln anses berättigad att utgå från att samtycke från en vårdnadshavare funnits gällande köpet, om inte särskilda omständigheter talar emot det. Frågan blir då om avtalet din son ingick var fullt normalt för en person i hans ålder.

Sammanfattningsvis kan jag råda dig om att kontakta säljaren och meddela dem att din son är minderårig samt inte hade lov att köpa motorcykeln. Ifall din son vilselett säljaren eller ifall köpet anses vara normalt kan du bli ersättningsskyldig respektive att köpet anses giltigt. I andra fall ger ni tillbaka motorcykeln och säljaren pengarna.

Vill du ha mer rådgivning eller hjälp av en jurist?
Då kan du använda dig av någon av våra andra tjänster:

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här

- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare