FrågaFAMILJERÄTTGod man14/07/2019

Kan olämplig god man skiljas från sitt uppdrag?

Hej min flickvän har en god man som kränker både mig och henne, Och bestämmer över huvudet på henne vad som hon ska göra hela tiden, Kan man anmäla henne på något sätt?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer besvara din fråga med hjälp av reglerna i föräldrabalken (FB).

Gör din flickväns goda man sig skyldig till missbruk på något sätt vid utövandet av sitt uppdrag och därför är olämplig så får överförmyndaren besluta om att din flickväns goda man ska skiljas från sitt uppdrag (FB 11 kap. 20 §).

Eftersom jag inte fått information om exakt vad den goda mannen gjort kan jag inte svara på om denne missbrukat sitt uppdrag. Men om så är fallet kan denne alltså skiljas från sitt uppdrag.

Är din flickvän över 16 år kan hon själv ansöka om att avsätta hennes goda man, annars kan även hennes närmaste släktingar göra detta (FB 11 kap. 21 §). Ansökan ska ske till överförmyndaren i din flickväns bosättningskommun, det är överförmyndaren som beslutar i frågan.

Jag hoppas du fått svar på din fråga. Har du fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Med vänliga hälsningar

Henrik ÅkessonRådgivare