Kan ny fastighetsägare höja hyran med 20% för min bostad?

Kan ny fastighetsägare höja hyran me 20% för min bostad

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är inte möjligt att säga exakt hur många procent som hyresvärden får höja hyran. Det beror på vad hyresgästerna går med på eller på vad en domstol anser är skäligt.

Hyresvärden ska dock skriftligen meddela dig om denne vill att hyresvillkoren ska ändras, vilket framgår av 12 kap.54 § jordabalken. Om hyresvärden vill ändra hyresvillkoren och du som hyresgäst säger emot det måste du ansöka om ändring av villkoren, vilket görs hos hyresnämnden. Då blir det upp till nämnden att avgöra om den föreslagna hyran är skälig eller inte. Vid bedömning av skälighet görs bl.a. en jämförelse med lägenheter som med hänsyn till bruksvärdet är likvärdiga, (här). Regeln är till för att skydda dig som hyresgäst mot oskäliga hyreshöjningar.

Mitt råd är att du vänder dig till hyresnämnden och ber dem se över ändringen av villkoren för att göra en bedömning av om höjningen är att anse som skälig eller inte. Rimligtvis bör en hyreshöjning följa index.

Har du några frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Pontus SchenkelRådgivare