Kan någon som man bor tillsammans med i en hyresrätt ta över hyreskontraktet utan hyresgästens samtycke?

Hej

Om man bor i en hyresrätt som själv står för kontraktet.

Om syster sonen vill bo hos mig och vara skriven på adressen.

Kan han på något vis få kontraktet överskrivet på sig om inte jag godkänner det.

Det handlar inte om 2:a hands kontrakt utan bägge bor där.

Något annat jag bör tänka på????

Laila

Lawline svarar

Hej och stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En hyresgäst har rätt att överlåta lägenheten till en annan person, fysisk eller juridisk, om hyresgästen önskar flytta därifrån. Detta kallas för substitution. Substitutionen kan dock inte ske om inte du går med på detta, då det är du som innehar rollen som hyresgäst i hyresförhållandet. För att en substitution av hyreskontraktet ska kunna ske till din systers son krävs det alltså att du samtycker till det.

Har du fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Arina Chwich DumitrascuRådgivare