Kan någon få visum i Sverige som fått avslag om visum i annat schengenland?

Hej !

Jag skulle bjuda in min systers son till Sverige för besök . Han är 27 år gammal och bor i Iran .

Han fick avslag en gång när han sökte

Från Frankrike i förre året . Frågan är

Det är om Frankrike och Sverige är i Schengen kan han söka visum från Sverige med tanke att han fick avslag tidigare från Frankrike ??

Jag är svensk medborgare .

Tacksam för svaret .

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågor om visum och besöka Sverige regleras i Utlänningslagen.

Besöka Sverige

Medborgare från vissa länder behöver ansöka om visum när de ska besöka Sverige (2 kap. 3 § utlänningslagen). Iran är ett av de länder där visum är nödvändigt. En person som har fått ett beviljat visum har därmed tillstånd att stanna i Sverige upp till 90 dagar, därefter krävs ett uppehållstillstånd (2 kap. 5 § utlänningslagen).

Krav för att få visum

För att få ett visum krävs att du har ett giltigt nationellt pass, en inbjudan från personen som du avser besöka i Sverige, pengar så du klarar att leva i Sverige samt för hemresan och en reseförsäkring. Läs mer här om kraven.

Gällande schengensamarbetet

Inom de länder som har anslutit sig till schengensamarbetet kan en resa fritt. Syftet är att har du fått visum in till ett av länderna kan du resa till fler inom schengenområdet utan att behöva ansöka om visum till var och ett av länderna du vill besöka där. Det råder en s.k gemensam visumpolitik.

För att svara på din fråga, så förstod jag det som att du undrar ifall din systerson kan få visum till Sverige trots att han blev nekad visum till Frankrike. Det är inte självklart att han kan då många av länder ställer liknande krav på sina tillstånd. Ifall han inte uppfyllde något krav för Frankrike kanske han inte heller lyckas uppfylla samma krav för Sverige. Men det är inte heller säkert att det är samma krav eller att han inte skulle uppfylla de nu ett år senare när han ansöker till Sverige.

Mitt råd är att du samt han läser igenom kraven som ställs för att få visum till Sverige. På så sätt är ni förberedda på vad vad som krävs och om det skulle vara något som han inte uppfyller. Låt däremot inte avslaget i Frankrike hindra dig från att bjuda hit din systerson, för det behöver inte nödvändigtvis innebära att han inte kan komma till Sverige.

Jag hoppas att detta besvarade din fråga.

Vänligen,

Erica LagerRådgivare