Kan mitt körkort återkallas på grund av rattfylleri om jag döms i tingsrätten för detta brott men frikänns i hovrätten?

Hej! Jag vart dömd i tingsrätten för grov olovlig körning och rattfylleri och fick mitt Körkort återkallat, jag undrar om jag blir helt friad i hovrätten om jag får tillbaka körkortet då eftersom transportstyrelsen tar hänsyn till om man blir dömd eller inte? Högst troligt att jag blir friad då de inte finns några bevis vem som Kört.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ett körkort kan återkallas endast vid vissa situationer. En sådan situation är om du exempelvis döms för rattfylleri (5 kap. 3 § körkortsL). Det innebär således att om du i hovrätten frias från rattfylleri så har inte Transportstyrelsen på denna grund (dvs. på grund av rattfylleri) rätt att återkalla ditt körkort. Frias du i hovrätten "upphävs" nämligen tingsrättens dom.

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare