Kan mitt ex kräva halva bilen trots att jag betalat den?

Jag och mitt ex köpte en bil. Jag betalade kontantinsatsen och tog lånet med min mamma som borgenär. Vi har barn ihop och efter separationen har vi delat på bilens kostnader och låtit bilen följa barnen, och då haft den 50/50. Nu har han köpt en ny bil och vill att jag ska köpa loss honom. Han vill värdera bilen och få hälften. Av billånet är 1/5 avbetalat och ca 40000 kvarstår.

Har han rätt i detta?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det som är väldigt avgörande i denna frågan är när bilen köptes och om ni hade samboavtal. Av hur frågan är ställd ("jag och mitt ex köpte bil") antar jag att ni köpte bilen efter att ni inlett en parrelation tillsammans. Jag antar även att ni saknar samboavtal då frågan inte tar upp detta. Jag antar även att ni bodde ihop under er relation. Om någon av mina antaganden är felaktiga så är du välkommen att återkomma till Lawline, då det har betydelse för bedömning av er rättssituation.

All samboegendom delas lika

Vad utgör då en samboegendom? Jo, en samboegendom är sådant du anskaffat för att bruka tillsammans. Det låter som att ni skaffade bilen tillsammans, fast att du betalade allt, och därefter delat på driftskostnaden. Tyvärr tar inte sambolagen hänsyn till vem som köpte vad under relationen. Allt man köpte innan relationen är ens eget men allt man köpt under relationens gång, oavsett om någon betalade mer, anses vara samboegendom och ska delas lika vid en separation. (3 - 9 § Sambolagen)

Det finns undantag till denna regeln, t.ex. om man köpt den för eget bruk, men i frågan framgår att ni använt bilen båda två, vilket innebär att det är en samboegendom.

Samboavtal

Man behöver inte tveklöst dela lika på allt man skaffat under relationens gång om man skrivit ett samboavtal. I ett samboavtal skriver man upp allt man inte vill dela lika på. Om en person betalat hela TVn t.ex. kan man då skriva att TVn ska tillfalla den betalande parten vid en bodelning. Detta är dock inget som kan upprättas i efterhand.

Din aktuella situation

Tyvärr innebär det att bilen ägs 50/50 av er båda och att den ska delas på. Han har rätt att bli "utköpt" på bilen, men då ska även det resterande lånet vara med i beräkningen.

Lycka till!

Om du vill ha mer rådgivning är du mer än välkommen att vända dig till några av våra andra tjänster:

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här

- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Med vänlig hälsning,

Natalie van den BroekRådgivare