Kan mitt barn resa med endast ett uppehållstillståndskort, eller krävs det att barnet också innehar en resehandling?

Vi är en familj med ett barn som är 1.5 år gammal.

Jag har en resedokument samt ett svenskt uppehållstillståndkort,

och min fru har ett svenskt uppehållstillståndkort med ett syriskt pass. Barnet har också ett svenskt uppehållstillståndkort men inget pass eller resedokument. Vi alla har permanent uppehållstillstånd. Frågan är :

Sommaren förra året reste vi från Malmö till Lubeck i Tyskland med färjan. I malmö använde vi alla dokument som vi har o det gick bra, men på hemresan den tyska anställd i Finnlines undrade om barnets pass och hon sa att vi måste ha den nästa gång.

Vi vill resa nästa månad men jag fågar inte boka med färjan vad säger lagen om det.

D.v.s. att barnet resa inom EU med svenskt uppehållstillståndskort ? Funkar det eller måste barnet ha ett pass eller resedokument?

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du vill veta om ditt barn kan resa inom EU med ett svenskt uppehållstillståndskort, eller om det krävs att barnet också har ett resedokument utöver uppehållstillståndskortet. Svaret på din fråga regleras bland annat i utlänningslagen (UtlL).

Det som gäller inom EU är att ditt barn måste ha uppehållstillståndskort och giltigt pass vid resa (UtlL 2 kap. 1 §). Detta står även på migrationsverkets egna hemsida.

Så för att tydliggöra, så måste ditt barn vid en resa inom EU kunna visa upp ett giltigt pass, utöver uppehållstillståndskortet. Anledningen till detta är att barnet måste kunna styrka sin identitet, och då räcker inte endast ett uppehållstillståndskort.

Mitt råd till dig är därför att ordna ett pass åt ditt barn om ni planerar att resa inom EU. Det du får göra är i sådana fall att besöka en ambassad för att ordna passet där.

Hoppas att du fick svar på din fråga och tveka inte att höra av dig igen,

Med vänliga hälsningar,

Fuad HeydarovRådgivare