FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt11/04/2021

Kan mina grannar spela hockey på tomten trots att det låter högt?

Hej.

Jag har en granne vars son tränar hockey på deras baksida en eller fler gånger om dagen.

Min dotter blir orolig när det smäller och även vi vuxna stör oss av det då det inte går att vistas ute på baksidan å koppla av samt leka med mina barn.

Jag har påpekat detta men problemet kvarstår.

Är det okej att ha en sådan hög bullernivå?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Jag tolkar din fråga som att du undrar hur mycket dina grannar är tillåtna att låta enligt lag.

Var och en vid nyttjande av sin eller annans fastighet taga skälig hänsyn till omgivningen (3 kap. 1 § JB). Det betyder i princip att man ska ta skälig hänsyn till sina grannar. Det finns alltså ingen skyldighet för grannar att visa total hänsyn mot sin omgivning.

Skälig hänsyn. Frågan är dock vad skälig hänsyn faktiskt betyder. Det är inte fastslaget vad detta egentligen innebär. Det som går att säga är att man får visa viss tolerans mot viss alldagliga störningar som är vanliga i omgivningen enligt NJA 1990 s. 71. Med andra ord så är aktiviteter som bedöms som vanliga i omgivningen tillåtna. Normalt bör nog hockeyspelande (eller annan lek/spel) ses som normalt i ett bostadsområde. Det bör därmed vara möjligt att träna hockey och samtidigt visa skälig hänsyn mot sina grannar.

Vad betyder det här för dig? Dina grannar måste visa er skälig hänsyn samtidigt som ni måste ha tolerans mot alldagliga störningar. Med förbehåll för att inte veta exakt hur högt hockeyträningen låter så tolkar jag det generellt som en vardaglig aktivitet som troligen faller inom begreppet alldagliga störningar. Det går såklart att mena att det inte gör det om det är en ovanligt hög hockeyträning.

Tyvärr för din del betyder det alltså att, förutsatt att det är en vanlig hockeyträning, det inte finns så mycket att göra åt det. Dock om det är ett så pass högt ljud att man inte kan mena att det är vanligt i omgivningen så går det att mena att dina grannar inte visar skälig hänsyn.

Utan att veta samtliga omständigheter anser jag ändå att hockeyspel på baksidan i de allra flesta fall är att se som en alldaglig störning som är vanlig i omgivningen. Med andra ord så är sannolikheten hög för att dina grannar visar skälig hänsyn till omgivningen trots att det spelas hockey på baksidan.

Hoppas du fick svar på dina frågor!

Vänligen

Adam StannervikRådgivare