FrågaFAMILJERÄTTBodelning19/12/2018

Kan mina gåvor tas upp vid bodelningen?

Vi kommer att skiljas i Februari 2019.

Jag har betalt för taxikontrakt till hennes bror och 150 000 för henne och hennes bror för att betala för land/tomt i Thailand.

Har gjort alla transaktioner via Swedbank .

Kan jag ta upp detta vid boskillnad?

Taxikontrakt kostade 100 000 sek, samma valuta för tomten.

Tacksam för tips och råd.

Lawline svarar

Hej, kul att du har valt att vända dig till oss på Lawline för att få svar på din fråga!

För att du ska kunna tillgodogöra dig mitt svar är det viktigt att vi är överens om vilka frågor som ska besvaras. Jag kommer därför börja med att förklara hur jag uppfattat din situation för att sedan besvara dina frågor utifrån den uppfattningen.

Hur jag uppfattat dina frågor och din situation

Jag uppfattar det som att du under ditt äktenskap har finansierat: ett taxikontrakt till din fru värt 150 000 kr, ett taxikontrakt till din frus bror värt 100 000 kr och dessutom betalat för en tomt i Thailand med 100 000 kr.

Jag förstår det som att du och din fru nu ska skiljas och en bodelning ska göras. Du undrar om du kan kräva ersättning av din fru för de kostnader du haft för henne och hennes barn under ert äktenskap.

Gåvor ska som huvudregel ingå i bodelningen men bodelningen ska göras utifrån förmögenhetsförhållandena vid brytdagen, och fanns gåvorna inte kvar då kan inte gåvorna ingå i bodelningen

Under äktenskapet är det meningen att makarna ska leva under samma ekonomiska standard. Om den ena maken inte har tillräckliga medel för att svara för sin försörjning förutsätts den andra maken skjuta till med medel. Det som den ena maken ger till den andra maken blir den andra makens enskilda egendom. Enskild egendom ska inte ingå i bodelningen, se 6 kap. 2-3 §§ äktenskapsbalken (ÄktB).

Jag vill uppmärksamma dig på att ovanstående regler, som gäller en makes underhållsskyldighet, endast sträcker sig till den del maken inte kan svara för sin egen försörjning. De utgifter du haft är större än så.

Jag uppfattar det som att du i god tro överförde pengarna till din fru och inte villkorade överföringen med att din fru, vid en eventuell skilsmässa, skulle vara tvungen att betala tillbaka beloppen. Jag uppfattar det som att du gett pengarna i gåva till din fru.

Reglerna kring gåvor mellan makar är lite speciella. Gåvor kan ingå i bodelningen men de kan också lämnas utanför. Gåvolagen gäller även mellan makar. En gåva fullbordas genom tradition. Med det menas att besittningen över gåvan övergått från ena maken till den andre. Du nämner att du överfört pengarna från ditt konto till din frus konto. Genom transaktionen har dina gåvor fullbordats, se 8 kap. 1 § ÄktB.

Rent avtalsrättsligt kan du inte kräva tillbaka något belopp av din fru. Annorlunda kan det förhålla sig enligt familjerättsliga regler.

Vid en bodelning ska giftorättsgodset delas upp mellan er. Även gåvor är giftorättsgods och ska ingå i bodelningen om inte gåvan överlämnades under villkoret att det skulle vara din frus enskilda egendom. Har ni inget äktenskapsförord som anger att gåvorna ska vara enskild egendom ska gåvorna i regel ingå i bodelningen, jfr 7 kap. 3 § första stycket ÄktB.

I ditt fall har gåvorna omvandlats till att bli något annat d.v.s. två taxiutbildningar och en tomt. Bodelningen ska göras utifrån de förmögenhetsförhållanden som fanns på brytdagen d.v.s. dagen då ansökan om skilsmässa inkom till tingsrätten, se 9 kap. 2 § ÄktB.

Utifrån vad du har berättat uppfattar jag det som att pengarna för finansieringen av taxiutbildningarna inte fanns kvar på din frus konto på brytdagen. Pengarna för taxiutbildningarna kan alltså inte ingå i bodelningen och du kan inte kräva kompensation av din fru för dessa gåvor.

Tomten i Thailand ska däremot ingå i bodelningen. Indirekt kan du då få ersättning från din fru för de utlägg du gjort för hennes köp av tomten.

Vid bodelningen kommer era förmögenhetsförhållanden att struktureras upp. Era skulder och förmögenheter kommer redovisas. Skulderna och förmögenheterna delas upp i kategorierna enskild egendom/skulder respektive skulder/egendom inom kategorin giftorättsgods. Det är som sagt endast giftorättsgodset som ska läggas ihop för att sedan delas lika. Tomten kommer falla inom kategorin giftorättsgods och tomtens nettovärde (värde efter avräkning av skulder) ska bli föremål för likadelning.

Sammanfattning

Sammanfattningsvis bör tomten i Thailand ingå i er bodelning efter skilsmässan. Det innebär att nettovärdet av tomten ska delas lika mellan er. På så sätt kan du få en liten ekonomisk kompensation för de pengar du tillskjutit din fru under äktenskapet.

Bodelningen ska göras utifrån förmögenhetsförhållandena på brytdagen d.v.s. då ansökan om skilsmässa gavs in till tingsrätten. Var taxiutbildningarna redan betalda vid denna tidpunkt kan logiskt nog inte pengarna ingå i bodelningen.

Du har även begärt 30 minuters telefonuppföljning. Jag kommer att ringa dig idag kl 14.15. Jag ringer via dolt nummer. Om tiden inte passar får du vänligen maila mig på: vega.schortz@lawline.se

Vega SchortzRådgivare