FrågaFAMILJERÄTTBodelning14/09/2018

Kan mina barn tvinga min sambo att flytta vid min bortgång?

Jag äger en villa,,nu har en man flyttat in vid mig och blivit sambo.

När jag dör , så skall ju mina barn ärva huset, de kanske vill sälja det eller flytta in själva.

Vilken rätt har mina barn att få min sambo att flytta även om han vill bo kvar.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bodelning, samboegendom och övertagande av fastighet

När en sambo avlider görs en bodelning mellan samborna (8 § sambolagen). I en bodelning ingår endast samboegendom, alltså bostad och bohag som inskaffats för gemensamt bruk. I detta fall är det inte fråga om samboegendom, eftersom bostaden inte införskaffats med avsikt om gemensamt bruk. Det framgår heller inte huruvida det finns ett samboavtal eller inbördes testamente, vari det stadgas att ni ska äga hälften var av villan. I sådana fall skulle villan nämligen ingå i en bodelning; så är emellertid inte fallet.

För en gemensam bostad som inte är samboegendom och som den ena sambon haft med hyres- eller bostadsrätt finns det en möjlighet för efterlevande sambo att överta bostaden om det finns synnerliga skäl (22 § sambolagen). I det aktuella fallet äger du dock en fastighet och sålunda blir 22 § sambolagen inte tillämpbar.

I sambolagen finns heller ingen särskild regel som ger den efterlevande sambon rätt att under någon viss tid bo kvar i den gemensamma bostaden.

Vem kan påkalla bodelning?

Om någon av samborna avlider under förhållandet är det enbart den efterlevande sambon som har rätt att bestämma om det ska göras en bodelning (18 § sambolagen). Dödsboet (det vill säga dina barn) efter den avlidne sambon kan alltså inte bestämma att en bodelning ska göras. I det fall en bodelning inte sker behåller varje sambo sin egen egendom. Eftersom sambor enligt ärvdabalken inte ärver varandra kommer i sådana fall den avlidne sambons legala arvingar få ut sitt arv direkt (2 kap. 1-3 §§ ärvdabalken (ÄB)). Den efterlevande sambon kommer bara få behålla sin egen egendom. Eftersom sambos inte ärver varandra blir utfallet detsamma om det efterlevande sambon påkallar bodelning.

Dödsbodelägarna bestämmer hur länge din sambo ska få bo kvar i bostaden

Bostaden blir en del av dödsboet efter dig och ska ärvas. Det är dina arvingar som ska få ta över fastigheten (2 kap. 1-3 §§ ÄB). Det är sålunda dödsbodelägarna som bestämmer hur och när arvet ska fördelas, eftersom de har hand om förvaltningen av dödsboet. Det är med andra ord dödsbodelägarna som bestämmer hur länge din sambo får bo kvar i bostaden (ÄB 18 kap. 1 §).

Finns det möjlighet för sambon att bo kvar?

Genom att skriva ett inbördes testamente kan sambor förvisso ärva varandra. I sådana fall ingår fastigheten vid en bodelning efter er som sambos och bodelningen kommer i sådana fall kunna ske enbart efter att efterlevande sambo påkallat bodelningen. Sambon kommer sålunda i sådana fall kunna bo kvar. För att skydda den efterlevande sambon är det således fördelaktigt att upprätta ett sådant testamente.

Slutsats

Eftersom bostaden inte utgör samboegendom i detta fall, kommer den inte ingå i en framtida bodelning vid din bortgång. Det finns heller inte något (enligt min kännedom) samboavtal eller inbördes testamente som tillerkänner din sambo del i fastigheten vid din eventuella bortgång. Eftersom det är dina barn, barnbarn etc. som ärver dig, har det inte betydelse huruvida den efterlevande sambon påkallar bodelning. Dina barn, barnbarn etc. förvaltar dödsboet efter dig och detta innebär att de bestämmer hur lång tid din sambo kan bo kvar. De kan alltså kräva att din sambo flyttar.

Har du några fler frågor, eller vill du komma i kontakt med någon av våra jurister, är du varmt välkommen att återkomma till mig på pontus.schenkel@lawline.se!

Pontus SchenkelRådgivare