FrågaFAMILJERÄTTGod man13/09/2020

Kan min storebror förordna mig förvaltarskap mot min vilja?

Hej jag undrar har min storebror rätt och sätta förvaltarskap på mej under tvång eller bli tvingad emot min vilja och utan att jag skriver på papper?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline!

Regler om förvaltarskap återfinns i 11 kap. FB.

Om någon på grund av sjukdom, psykisk störning, försvagat hälsotillstånd eller liknande förhållande och är ur stånd att vårda sig eller sin egendom, får rätten besluta att anordna förvaltarskap för honom eller henne. Förvaltarskap får inte anordnas om den enskilde på något annat mindre ingripande sätt får hjälp, anges i 11:7 FB.

Det är således rätten, domstol, som beslutar om eventuellt förvaltarskap för dig. Din storebror har inte någon rätt att själv förordna förvaltarskap åt dig, det ankommer på rätten, som i den situationen har rätt att mot din vilja förordna förvaltarskap.

Med vänliga hälsningar!

Martin CarlehedenRådgivare