Kan min sambos barn kräva 50 % av mitt hus och bohag?

Jag har köpt ett hus och min särbo kommer att flytta in om ett halvår, vi blir då sambo. Min fråga är, om han avlider kommer då hans 2 barn att kunna ha krav på att ärva 50% av mitt hus och bohag ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om sambor finns i sambolagen.

Bodelning och samboegendom

Om ert samboförhållande skulle upphöra på grund av att din sambo avlider så ska samboegendomen fördelas genom bodelning (8 § SamboL). Bodelning innebär att man delar upp egendomen till hälften mellan samborna. Om din sambo skulle avlida är det dock bara du som kan begära att bodelning ska ske, din sambos efterlevande kan alltså inte begära att bodelning ska ske (18 § SamboL).

I en bodelning ska alltså samboegendom ingå och med samboegendom menas bostad och bohag som köpts för gemensam användning (3 § SamboL). Frågan är därför om det hus du köpt är inköpt för er gemensamma användning och för att ni ska flytta dit tillsammans. Om det är det så ingår det i samboegendomen som ska delas vid en bodelning.

Som jag dock nämnt så kan du om din sambo skulle avlida välja att inte begära bodelning och då kommer du inte behöva dela med dig ditt av hus och ditt bohag till din sambos barn. Även om huset och bohaget skulle utgöra samboegendom kan du alltså undvika att bli av med det.

Samboavtal

Ett annat alternativ är att du och din sambo avtalar om att bodelning inte ska ske eller att huset och bohaget inte ska ingå i en bodelning (9 § SamboL). Kraven för att avtalet ska vara giltigt är att det är skriftligt och skrivs under av båda samborna (9 § SamboL).

I samboavtalet skulle ni i sådana fall kunna skriva att om samboförhållandet upphör ska ingen bodelning ske. Då får ni båda behålla den egendom ni kommit med in till samboförhållandet.

Hoppas att du har fått svar på din fråga.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare