Kan min sambo kasta ut mig från lägenheten?

Jag och min sambo har avslutat vårat förhållande och jag söker ny lägenhet. Min sambo står ensam på hyreskontraktet och hotar dagligen med att sparka ut mig innan jag fått tag på ny lägenhet. Hon säger att hon ska gifta sig med någon för att då har hon laglig rätt att göra det.

Stämmer det hon säger? Om hon går och gifter sig, har hon då rätt att köra ut mig på gatan?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga beror på omständigheterna. I det fall ni som par flyttade in tillsammans, för gemensam användning och detta är er permanenta bostad utgör hyresrätten samboegendom enligt 3 § sambolagen (SamboL) se här. Då spelar det ingen roll om endast en av samborna står på kontraktet. Vid en separation ska bodelning göras inom ett år om en av partnerna begär det. Då ska gemensamt bohag och bostad delas lika. Kommer man inte överens så tillfaller hyresrätten den som bäst behöver den enligt 16 § SamboL.

Är det så att ena partnern bott i hyresrätten sedan tidigare och den andre partnern flyttat in utgör inte detta samboegendom och är därmed ingen gemensam bostad. Då har den som står på kontraktet i regel rätt att "kasta ut" den andra. Det finns dock ett undantag i 22 § SamboL, som inte går att avtala bort. Undantaget innebär att den som inte "äger" hyresrätten har rätt att överta denna om det är skäligt och denna partner bäst behöver den. Paragrafen är mycket sällan tillämpad och det är svårt att nå upp till rekvisiten. Har den som blir utkastad barn, inget jobb, dålig ekonomi och andra förutsättningar som gör det svårt att hitta en egen bostad talar detta för att undantaget ska tillämpas, men observera att det tillämpas mycket, mycket restriktivt.

Hoppas du fick svar på din fråga och all lycka till dig!

Vänligen,

Robin BadiliRådgivare