Kan min sambo i efterhand göra anspråk på gemensamt ägande om vi inte skrivit samboavtal från början när vi bodde ihop?

Hej!

Jag undrar om min sambo kan i efterhand göra anspråk på gemensamt ägande om vi inte skrivit samboavtal från början när vi bodde ihop. Vi skrev ett sådant efter ett tag och daterade det inte bakåt i tiden.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Regler om sambor hittas i sambolagen (samboL)

Först och främst ska nämnas att det inte är all egendom som ska ingå i en bodelning när ett samboskap upplöses. Det är endast bostad och bohag som införskaffas för gemensamt bruk som ska ingå i bodelningen; så kallad samboegendom, 3 § SamboL. Detta innebär att endast den gemensamma bostaden (om ni köpte den för att bo där gemensamt) och inre lösören, såsom soffa, säng, bord etc, ska delas mellan er, oavsett vem som betalat för dessa.

Samboavtal

Som du nämner har ni ett samboavtal, som enligt 9 § SamboL, kan undanta viss egendom från bodelningen, eller fastslå att en bodelning inte ska ske överhuvudtaget. Vad som blir rättsverkningar av avtalet beror vad som framgår av detsamma. Om det i avtalet står att en bodelning inte ska ske, spelar det således ingen roll att det inte tecknades från början - bodelning kan då inte ske. Men om det istället framgår att viss egendom inte ska ingå i bodelningen; kommer istället all annan samboegendom att delas lika mellan er.

Det ska även tilläggas att begäran att bodela måste framställas senast ett år efter det att samboskapet upphörde, annars förloras rätten att begära bodelning. Detta framgår av 8 § SamboL

Hoppas att detta var svaret på din fråga!

Christoffer DahlRådgivare