Kan min sambo gör anspråk på min bostadsrätt? Får jag ta ut hyra?

Hej. Jag och min särbo skall testa att bli sambos. ( hon har 1 barn sen tidigare och jag har 2 barn sedan tidigare) Hon skall hyra ut sin hyreslägenhet. Jag bor i radhus( har lån på 2,3 miljoner, marknadsvärde 4,5 miljoner)

Behöver vi skriva samboavtal? Eller vad händer om vi separerar om 6 månader? Jag vill ju inte åka på att köpa ut henne på något sätt. Jag står på alla lånen och har ägt radhuset i 11 år. Och kan jag ta ut en liten hyra eller ställer det till det på något sätt?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Radhuset vid bodelning

Det som ska delas mellan ex-samborna är det som kallas "samboegendom" (8 § Sambolagen). Samboegendom består av husgeråd så som möbler som samborna köpt under tiden de levt tillsammans men också sambos gemensamma bostad. För att en bostad ska anses vara sambornas gemensamma bostad förutsätts att de köpt bostaden med syftet att den ska vara parternas gemensamma hem (3 § och 6 § Sambolagen).

Radhuset har varit i dina ägor i 11 år, alltså långt innan du och sin partner blev sambos. Därför är det inte sådan egendom som ska ingå i en eventuell bodelning. Inte heller möbler som du köpt innan ni blev sambos ingår, utan i princip bara grejor som ni köper tillsammans under er tid som sambos.

Det är alltså ingen nödvändighet för er att upprätta ett samboavtal.

Hyra

Så länge din sambo inte gör några större ekonomiska investeringar i radhuset så kan det inte ställa till det för dig.Det är fritt fram att du och din sambo kommer överens om en viss hyra. Detta kan ni göra genom ett muntligt eller skriftligt avtal (2 § 12 kapitlet Jordabalken). Se också till att hyran inte går över vad som är skäligt, annars kan du bli återbetalningsskyldig.

Vad som är en skälig hyra kan räknas ut på flera olika sidor på internet.

Såklart kan ni avtala om en lägre hyra än så, bara ni är överens.

Hoppas att du har fått svar på din fråga.

Hälsningar

My ÖhmanRådgivare