FrågaFAMILJERÄTTBodelning08/02/2022

Kan min sambo bo kvar i huset vid ett eventuellt dödsfall?

Jag är sambo och vi får snart vårat första barn. Vad skulle hända om jag dör då jag äger huset vi bor i. Kan min sambo bo kvar i huset då hon är vårdnadshavare till vårat barn som då har ärvt mitt hus. Eller hur funkar det?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Den lag som reglerar din situation är sambolagen (SL). Även ärvdabalken (ÄB) blir aktuell.

Som står i din fråga är det du som äger huset ni bor i, men huruvida huset köpts för gemensam användning eller om du ägde huset redan innan förhållandet, framkommer inte och därför kommer det redogöras för båda dessa alternativ nedan.

Rättslig reglering

När ett samboförhållande tar slut ska samboegendomen delas upp mellan samborna, 2 och 8 §§ SL. Samboegendom utgörs enligt 3 § SL av sambornas gemensamma bostad och bohag. Det krävs att någon av samborna begär bodelning och vid ett eventuellt dödsfall görs detta av den efterlevande sambon senast när bouppteckningen förrättas, 8 § 2 st. SL. Detta under förutsättning att det inte finns ett samboavtal där bodelningsreglerna frångås, 9 § SL.

När bostad utgör samboegendom

Vad som utgör sambors gemensamma bostad och således samboegendom stadgas i 5 § SL. Fast egendom som samborna eller någon av dessa äger, om det finns en byggnad inom egendomen som är avsedd för sambornas gemensamma hem och att denna innehas huvudsakligen för detta ändamål, utgör samboegendom genom att vara sambornas gemensamma bostad, 5 § p. 1 SL.

När bostad inte utgör samboegendom

Enligt 22 § SL finns en regel som säger att man som sambo kan ha rätt att överta bostadsrätt eller hyresrätt, även om denna inte utgör samboegendom. Vid bedömningen av om sambon anses vara i behov av bostaden tittar man på om det finns gemensamma barn. Denna regel omfattar dock inte hus då det är fast egendom och inte en bostadsrätt eller hyresrätt, och därför finns ingen rätt att enligt lagen få bo kvar i ett hus som den andra sambon äger vid ett eventuellt dödsfall.

Fördelning av arv

I och med att sambor inte ärver varandra, är det den avlidnes eventuella bröstarvingar (barn) som får ta del av arvet. Detta enligt 2 kap. 1 § ÄB.

Din sambos rätt att bo kvar i huset

Är det så att du har köpt huset och att ni sedan flyttat in där tillsammans kommer huset att utgöra samboegendom och då kommer bostaden att ingå vid en framtida bodelning. Vid bodelningen delas då lika på samboegendomen. Hälften kommer gå genom arv till ditt barn och hälften kommer tillfalla din sambo. För att din sambo då ska få äganderätt till huset kommer hon behöva lösa ut dödsboet ur huset.

Om huset däremot inte utgör samboegendom har din sambo inte någon rätt att bo kvar i huset, detta på grund av att ett övertagande av bostaden inte kan bli aktuellt.

Sammanfattningsvis kan konstateras att i de fall huset utgör samboegendom har din sambo rätt att bo kvar i huset under förutsättning att hon kan lösa ut dödsboets andel. Om huset inte utgör samboegendom blir däremot det tyvärr svårt för din sambo att bo kvar i huset. Om du vill vara säker på att din sambo får bo kvar i huset som du äger om du skulle gå bort, kan du testamentera huset till henne.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Med vänlig hälsning,

Maja VinstenRådgivare