Kan min pojkvän vräkas om jag flyttar in hos honom utan hyresvärdens godkännande?

Om min pojkvän står på ett hyreskontrakt kan jag skriva mig (och flytta in hos honom) utan hyresvärdens godkännande eller riskerar han att bli vräkt om jag flyttar in och skriver mig där utan att stå på hyreskontraktet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelser om hyra finns i 12 kap. jordabalken, även kallad hyreslagen.

Det korta svaret är att en hyresvärd inte kan vägra dig att flytta in hos din pojkvän. Det finns heller ingen vräkningsgrund som hyresvärden kan vräka din pojkväns hyreskontrakt med om du skulle flytta in hos honom.

Vräkningsgrunder

En hyresvärd kan inte vräka en hyresgäst på lösa grunder. Därför finns det särskilda grunder i hyreslagen som beskriver särskilda situationer då en hyresvärd får vräka en hyresgäst. De vräkningsgrunder som hyresvärden kan åberopa för att vräka en hyresgäst hittas i 42 § hyreslagen. Det rör sig till exempel om att hyresgästen inte betalat hyran inom en vecka efter förfallodatum, om lägenheten vanvårdas eller om hyresgästen hyr ut lägenheten i andra hand utan hyresvärdens tillstånd. Om du vill se alla vräkningsgrunder kan du titta på 42 § hyreslagen.

I listan av vräkningsgrunder finns inget som säger att en hyresvärd kan vräka en hyresgäst om denne skaffar en sambo. Din pojkvän kan därför inte vräkas på grund av att du flyttar in hos honom.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Alice NordlundRådgivare