FrågaAVTALSRÄTTGåva22/11/2021

Kan min partner ge mig en del av hans lägenhet som gåva?

Hej!

Min partner behöver hjälp med att betala en skuld och jag kan hjälpa honom med pengar och få istället del i hans lägenhet. Jag vill köpa del i lägenheten medan han pratar om att ge mig som gåva. Om jag får gåva är den bindande eller han kan dra gåvan tillbaka? Vad behöver jag tänka på?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att svara på din fråga kommer jag hänvisa till bostadsrättslagen.

Gåva av bostadsrätt

Det går bra att ge hela, eller en del av, en bostadsrätt som gåva. För att en gåva av en bostadsrätt ska vara giltig måste dock några förutsättningar vara uppfyllda. Ett skriftligt gåvobrev måste upprättas och undertecknas av både givaren och mottagaren. I gåvobrevet måste det tydligt framgå vilken lägenhet, eller hur stor del av lägenheten, som gåvobrevet avser (6 kap. 4 § bostadsrättslagen). Gåvomottagaren måste också ansöka om medlemskap i bostadsrättsföreningen, och gåvan är inte giltig om medlemskapet inte accepteras (6 kap. 1 § och 5 § bostadsrättslagen). Dock måste styrelsen i föreningen ha skäl för att neka medlemskap, vilket kan vara exempelvis bristande ekonomiska förutsättningar hos den som ska ta över (2 kap. 1 § och 3 § bostadsrättslagen).

Det går alltså bra att din sambo överlåter en del av lägenheten till dig som gåva. Så länge ovan förutsättningar är uppfyllda är gåvan giltig. Huvudregeln i svensk rätt är att avtal ska hållas, vilket innebär att din sambo inte kan ångra sig och ta tillbaka gåvan om ni upprättat ett gåvobrev som båda skrivit under.

Vad du behöver tänka på

Eftersom jag inte känner till några specifika omständigheter rörande er situation är det svårt för mig att skriva exakt allt du behöver tänka på, men jag kommer i alla fall ange några saker.

Att du blir delägare i lägenheten innebär bland annat att du tar på dig skyldigheter gentemot bostadsrättsföreningen, till exempel att betala avgiften. Det kan också vara bra att fundera på hur ni vill göra om din sambo har lån med lägenheten som säkerhet. Att du blir delägare till lägenheten innebär inte att du automatiskt tar över en del av lånet. Om lånet är taget med lägenheten som säkerhet kvarstår det, vilket innebär att om din sambo inte betalar lånet kan banken sälja lägenheten även om du äger en del av den, om du inte betalar skulden till dem istället.

Jag hoppas att detta kan hjälpa dig! Mvh,

Emma JohannessonRådgivare