FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt26/01/2020

Kan min pappa tvinga mig att bo hos honom?

Kan min pappa tvinga mig att bo hos han även om jag mår jätte dåligt där? Vill bara bo hos min mamma

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga.

Du kan få stöd från Bris om du behöver prata med någon vuxen

Först av allt vill jag säga att jag är ledsen för att du mår så dåligt när du bor hos din pappa, det låter väldigt svårt. Jag utgår från att du är under 18 år och vill därför tipsa dig om att kontakta organisationen Bris, Barnens rätt i samhället.

Hos Bris kan du få stöd om du mår dåligt och behöver prata med någon vuxen. Det går till exempel att ringa, maila eller chatta med Bris. Det kostar ingenting att prata med dem. De har också tystnadsplikt och du behöver inte berätta vem du är. Även om du inte känner för att kontakta dem just nu kan det vara bra att komma ihåg att de finns där.

Nu kommer jag att svara på din fråga.

Mina utgångspunkter

Jag brukar börja med att berätta vilken lag jag har läst i för att hitta svaret på din fråga. På så sätt kan du också läsa lagreglerna om du vill.

I ditt fall har jag använt en lag som heter föräldrabalken (förkortas "FB"). Föräldrabalken innehåller bland annat regler om relationen mellan ett barn och barnets föräldrar. Jag har tittat närmare på de regler som handlar om hur man bestämmer vilken förälder som ett barn ska bo hos.

Förutom föräldrabalken har jag också läst lite i socialtjänstlagen (förkortas "SoL").

Du är inte tvungen att bo hos din pappa

Svaret på din fråga är nej, din pappa kan inte tvinga dig att bo hos honom.

Det beror på att han inte har någon absolut rätt till att få vara med dig när han vill. Det är istället du som har rättigheter. Enligt lag ska ditt bästa vara avgörande när beslut ska fattas, till exempel om vilken förälder som du ska bo hos (6 kap. 2 a § första stycket FB).

Dina föräldrar kan ha kommit överens om när du ska bo hos din pappa

Din mamma kan själv bestämma att du bara ska bo hos henne om hon har ensam vårdnad om dig.

Det kan hon dock inte göra om hon och din pappa har gemensam vårdnad om dig. I så fall är det förmodligen så att din pappa och din mamma har kommit överens om när du ska bo hos din pappa och när du ska bo hos din mamma. Då går det inte att bortse från vad de har kommit överens om.

Innan jag berättar mer är det viktigt att du vet att du inte har något ansvar för om dina föräldrar kan komma överens eller inte! Det är din mamma och din pappa som behöver samarbeta med varandra för att se till att du får det så bra som möjligt. Kom ihåg att du har rätt att känna att du inte vill bo hos din pappa.

Dina föräldrar kan få hjälp från kommunen med samarbetssamtal

Resten av mitt svar är inriktat på att dina föräldrar har gemensam vårdnad om dig, eftersom din mamma i så fall inte kan bestämma själv att du bara ska bo hos henne.

Dina föräldrar behöver först och främst prata med varandra om att du bara vill bo hos din mamma. Som jag nämnde innan kan det hända att de har kommit överens om när du ska bo hos din pappa. Då behöver de försöka komma överens på nytt om att du bara ska bo hos din mamma.

För att få hjälp med att komma överens kan dina föräldrar vända sig till kommunen. Där kan de få stöd vid ett eller flera samarbetssamtal (6 kap. 18 § FB och 5 kap. 3 § första stycket, första punkten SoL). Tanken med samarbetssamtalen är att dina föräldrar ska kunna enas om vem du ska bo hos.

En domstol kan bestämma vem du ska bo hos om dina föräldrar inte kommer överens

Det kan hända att dina föräldrar inte kommer fram till någon lösning under samarbetssamtalen. Då kan en domstol bestämma om du ska bo hos din mamma eller hos din pappa.

I så fall behöver din mamma ta kontakt med domstolen och ansöka om att du bara ska bo hos henne (6 kap. 14 a § första stycket FB). Domstolen ska då ta hänsyn till vad som är bäst för dig (6 kap. 2 a § första stycket FB).

Sammanfattning och råd

Du är inte tvungen att bo hos din pappa. Han har ingen absolut rätt till att få vara med dig.

Din mamma kan själv bestämma att du bara ska bo hos henne om hon har ensam vårdnad om dig.

Det kan hon dock inte göra om hon och din pappa har gemensam vårdnad om dig. Då behöver de försöka komma överens om att du bara ska bo hos din mamma.

Dina föräldrar kan få hjälp med samarbetssamtal från kommunen. Din mamma kan också ta kontakt med en domstol om de inte kommer överens. Domstolen kan då bestämma vem du ska bo hos. Förhoppningsvis bestämmer domstolen att du bara ska bo hos din mamma, eftersom det är vad du vill.

Jag vill uppmuntra dig till att prata med din mamma om att du inte vill bo hos din pappa längre. Det är bara hon och din pappa som kan ändra på situationen. Kom ihåg att du inte har något ansvar för deras samarbete och att du har rätt att känna som du känner. Jag vill också påminna dig om att Bris kan ge dig stöd om du mår dåligt och behöver prata med någon vuxen.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga och önskar dig allt gott! Om du har fler funderingar så får du gärna skicka in en ny fråga till oss.

Med vänliga hälsningar,

Johanna PerssonRådgivare