Kan min pappa ge mig en gåva utan att berätta för min bror?

Hej!

Min pappa har ca 2.2 miljoner kronor. Han är i livet. Mamma är död sedan 4 år tillbaka. Det är jag och min brors son som är de som ska ärva pappa. (Min bror är död). Nu vill pappa ge mig en summa pengar, ca 20 tusen kronor. Det är jag som sköter om honom och hjälper till med diverse göromål.

Kan han göra det utan att min brors son får veta det? Måste det skrivas någon typ av gåvobrev? Eller kan pappa göra som han vill med hans pengar?

Tacksam för svar

U.

Lawline svarar

Hej och tack för att du kontaktar Lawline med din fråga.

Din pappa kan göra vad han vill med sina pengar, han kan ge dig 20 000 i gåva. Det behöver inte upprättas något gåvobrev, men om inget är sagt kommer gåvan att betraktas som förskott på arv (6:1 ärvdabalk). Det innebär att den dagen din pappa dör så kommer din bror att få ut en större del i arv, som motsvarar de 20 000 som du har fått. Om din pappa inte vill att gåvan ska vara förskott på arv kan han skriva det i ett gåvobrev, eller på annat sätt göra det känt att han inte vill att gåvan ska vara förskott på arv. Det din bror har rätt till är att få ut sin laglott den dagen då er pappa går bort, laglotten är hälften av vad din pappa äger delat mellan er, så din bror har rätt att få ut en fjärdedel av din pappas förmögenhet. Skulle din pappa ge bort så pass mycket att din bror inte kan få ut sin fjärdedel kan gåvor i vissa fall gå åter till dödsboet, så att han kan få ut vad han har rätt till (7:4 ärvdabalk). Men så länge din pappa bara ger bort ¾-delar eller mindre så är det ingen fara. Din pappa behöver inte berätta för din bror hur han spenderar sina pengar, men den dagen han dör kommer alla hans tillgångar att redovisas i och med bouppteckningen.

Tack för att du kontaktade Lawline, behöver du mer rådgivning kan du ringa till oss på Lawline, 08-533 300 04. Vi svarar på samtal måndag-fredag 10:00-16:00.

Ebba EkstrandRådgivare