Kan min mormor sälja sin andel i en fastighet?

Hej.

Min morfar äger 1/2 del av en fastighet. Resten ägs av 3 andra personer. Min morfar gick bort i våras och nu vill mormor sälja deras del. Om inte de andra ägarna vill köpa mormors del kan hon då sälja till någon annan?

Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Om din mormor äger en fastighet tillsammans med anda handlar det i regel om ett samägande till vilket samäganderättslagen (SamägL) är tillämplig. Samäganderättslagen är dispositiv vilket innebär att det går att avtala om att lagen inte ska användas. Av din fråga framkommer inte att lagen avtalats bort med ett samägandeavtal, varför jag kommer att utgå från att den kan användas.

Om inte de andra ägarna vill köpa mormors del kan hon då sälja till någon annan?

För förvaltningen eller förfogande av det samägda fritidshuset krävs att alla delägare är överens (2 § SamägL). Det innebär att om man som delägare t.ex. vill renovera fastigheten krävs det att alla delägare är överens, likaledes krävs det som huvudregel att alla är överens om att sälja hela fastigheten, till vem och till vilken summa. Motsatsvis innebär 2 § SamägL att din mormor har rätt att förfoga över sin del av fastigheten – det innebär även att hon kan sälja sin andel utan de andra delägarnas samtycke. Det bör dock beaktas att det kan vara svårt att hitta en köpare som vill betala mycket för en andel i fastighet som samägs med andra, framförallt mot bakgrund av det som redogjorts för ovan. Om någon köper din mormors halva har de inte rätt att kräva renovering eller hur fastigheten ska nyttjas utan samtycke från övriga delägare.

Ytterligare ett alternativ är att din mormor begär tvångsförsäljning av hela fastigheten (6 § SamägL). För tvångsförsäljning av fastigheten kan hon vända sig till tingsrätten med sin begäran. Rätten kan då besluta att fastigheten ska säljas på offentlig auktion. För förrättandet kommer domstolen att utse en god man som sköter visning och auktionsförrättning (8 § SamägL).

Då auktionen är offentlig innebär det att alla (även andra än delägarna) får lägga bud på fastigheten. Det ger din mormor möjlighet att sälja sin andel och de andra delägarna kan köpa ut henne. Alternativt kan någon annan lägga det vinnande budet och ingen av de nuvarande delägarna får behålla fastigheten (12 § SamägL). De kostnader som uppkommer vid tvångsförsäljning (lön för god man etc.) fördelas mellan delägarna utifrån deras lott i fastigheten (15 § SamägL). I din mormors fall innebär det att hon får stå för hälften av de kostnader som uppkommer.

Mitt råd i fallet är att din mormor vänder sig till de andra delägarna och försöker enas om att de köper ut henne. Annars är antingen alternativet att hon säljer sin andel (om hon hittar någon som är beredd att köpa den), eller att hon begär tvångsförsäljning av fastigheten.

Vill ni veta närmre om hur tvångsförsäljning av fastighet går till är ni varmt välkomna att inkomma med en ny fråga till oss! Vill ni hellre anlita en jurist för eventuell tvångsförsäljning av fastigheten kan jag varmt rekommendera att hon/ni bokar en tid med någon av våra duktiga och erfarna jurister hos Lawline. Juristen kan titta närmre på ärendet och sköta ansökan om tvångsförsäljning. Har ni inte möjlighet att träffa någon av våra jurister tar vi även möten via e-post, telefon och Skype; det som fungerar bäst för er!

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare