Kan min mamma testamentera bort mitt arv?

Hej! Min styvfar skrev ett testamente med min biologiska mamma och där står följande. Att han ärver allt efter mamma och jag ingenting. Sen när han dör då ärver jag honom. Och han är inte min biologiska pappa. Vad gäller i mitt fall eftersom jag är hennes enda bröstarvinge? Ärver han hälften eller inget alls? Eller ärver jag allt efter min mamma? Vad gäller?

Lawline svarar

 Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag förstår att det kan vara förvirrande vad som egentligen gäller i denna situation och jag ska givetvis hjälpa dig genom att redogöra för vad lagen säger.

Testamentet

Ett testamentes syfte är generellt att sätta den vanliga arvsordningen ur spel för att närmare motsvara arvgivarens vilja. Detta innebär att den rätten du som bröstarvinge till din mamma kan sättas ur spel till viss del genom testamentet, i detta fall genom vas som kallas ett efterarv.

Laglotten

För att skydda bröstarvingars rätt till arv har man infört en laglott som innebär att din mamma inte helt kan ändra sitt arv. Laglotten innebär att halva din mammas arv ska gå till hennes bröstarvinge, det vill säga dig (7 kapitlet 1 § Ärvdabalk). Till denna halva avräknas dock eventuella förskott på arv (7 kapitlet 2 § Ärvdabalk). Generellt är gåvor till dig från din mamma att anse som förskott på ditt arv (6 kapitlet 1 §). Detta gäller inte om din mamma inte skrivit eller på annat sätt tydligt uttryckt att gåvan inte är förskott till arv. Tänk på att ett skriftligt förtydligande är lättare att bevisa än ett muntligt. För att du ska kunna få din laglott måste du begära jämkning av testamentet (7 kapitlet 3 §).

Slutligen

Det enklaste för er vore kanske att skriva direkt i testamentet att du ärver hälften direkt, men det är som nämnt ovan inte ett krav att hon skrivit ner din rätt i testamentet.

Om ni önskar hjälp att skriva ett nytt testamente kan ni göra det hos Lawline till fast pris.

Vänligen,

Lin ToftRådgivare