Kan min mamma få svenskt medborgarskap då hon är ensam vårdnadshavare?

Hej!

Min mamma är ensam vårdnadshavare till min bror som är 11 år gammal. Min bror har fått svenskt medborgarskap efter 3 år. Min fråga är kan min mamma få svenskt medborgarskap samband med att hon är ensam vårdnadshavare då är min pappa avliden. Min mamma har varit i Sverige i cirka 7 år och är medborgare i Afghanistan.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer att besvara din fråga med hjälp av reglerna i lagen om svenskt medborgarskap (MedbL).

Din mamma kan ansöka om svenskt medborgarskap om hon styrkt sin identitet, fyllt 18 år, har permanent uppehållstillstånd i Sverige, har bott i Sverige i en viss tid och om hon har haft och kan förväntas komma att ha ett hederligt levnadssätt (MedbL 11 §).

Är inte detta uppfyllt så kan din mamma få svenskt medborgarskap om hon är sambo eller gift med en svensk medborgare, eller om det annars finns särskilda skäl för det (MedbL 12 §).

Det finns alltså ingen bestämmelse som ger din mamma rätt till svenskt medborgarskap bara för att hon är ensam vårdnadshavare.

Jag hoppas du fått svar på din fråga. Har du fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Med vänliga hälsningar

Henrik ÅkessonRådgivare