Kan min make ta över hyresrätten i bodelningen, trotts ekonomiska svårigheter?

Hej ! jag och min make separerade 6 månader sedan. Vi har ett gemensamt barn på 3 år. Vi bor i en hyreslägenhet. Jag står för kontraktet. Jag vill skriva överkontraktet till x maken då jag har möjlighet att flytta till en annan bostad. x maken har haft det ganska tufft ekonomisk de senaste åren och det var jag som är huvud försörjare till familjen. Hur kan jag göra så att x maken kan ta över kontraktet utan att hyresvärden förneka honom det på grund av ekonomin ? Vi tänker på barnets bästa både två och det är därför lättare för mig att flytta till en annan bostad. Medan x maken kommet att har det mycket svårt att kunna hitta ett annat boende. Det nuvarande bostaden passar honom bättre då på grund av en svår ryggskada kan han inte bo i en lägenhet som är flera våningar uppe. Samt boendet ligger i närheten av förskolan osv.

Lawline svarar

Hej och tack för att du kontaktar Lawline med din fråga.

Huvudregeln är att hyresgästen inte får överlåta sitt hyreskontrakt (12 kap. 32 § Jordabalk). Men det finns ett undantag för när den ena maken tilldelas ett hyreskontrakt genom bodelning (12 kap. 33 § 2 stycket Jordabalk). När maken får lägenheten tilldelad sig genom bodelningen måste hyresvärden acceptera honom som ny hyresgäst och ingen lämplighetsprövning görs av honom. Bostaden ska ha varit avsedd att vara er gemensamma bostad, och som jag förstår din fråga så har ni tidigare levt tillsammans i hyreslägenheten. Att ni det senaste halvåret levt separerade spelar ingen roll. För att din make ska kunna ta över bostaden ska ni alltså tilldela honom bostaden i er bodelning.

Tack för att du kontaktade Lawline, behöver du mer rådgivning kan du ringa till oss på Lawline, 08-533 300 04. Vi svarar på samtal måndag-fredag 10:00-16:00.

Ebba EkstrandRådgivare