FrågaEKONOMIÖvrigt31/05/2021

Kan min kompis behålla mina pengar?

Hej,

Jag och min kompis köpte en lägenhet tillsammas på min kompis namn. Jag förde över en kontantinsats till min kompis på 300 000:- ifrån min bank. Nu har min kompis inte betalat tillbax något alls till mig och han har sålt lägenheten och gjort en vinst på lägenheten. Det finns inget avtal mellan oss och när jag ringer och frågar min föredetta kompis så säger han att han har fått dessa 300 000:- av mig som en gåva.

Vi har tidigare haft business ihop och han har skickat pengar till mig via paypal som min betalning. Han hotar med att om jag tar detta till en rättegång så kommer han säga att han fått dessa pengar av mig ifrån andra jobb vi har gjort och han har ju faktiskt skickat över pengar till mitt paypal konto, det kan han bevisa.

Om jag nu inleder en tvist emot honom, finns det stor chans att jag vinner mot han i en rättegång? Eller blir det ord mot ord? Vad tror ni?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag skulle ha behövt mer information om ditt fall men ska svara så gott det går utifrån det jag vet, jag är också student och det finns en risk att jag missbedömer situationen.

Generellt sett ska den som hävdar något kunna styrka det (visa att det är så). Hävdar din kompis att det är en gåva bör han på något sätt kunna visa att det faktiskt är det eller visa att det han fått pengarna p.g.a. ett jobb ni utfört. Ni hamnar i en argumentation, du hävdar att det är styrkt att pengarna var till lägenheten eftersom de skickades i samband med att han köpte lägenheten, han hävdar att de var knutna till ett jobb etc. Vad slutresultatet blir vågar jag inte uttala mig om. Döpte du t.ex. överföringen till "kontantinsats" eller om du kan visa att transaktionerna via paypal är kopplade till något annat ökar dina chanser att vinna.

Det bästa är om du har någon annan bevisning, t.ex. ett samtal där han säger att han kommer ljuga om att pengarna kommer från ett jobb eller ett sms (man får spela in samtal om man själv deltar i dem, 4 kap. 9 § brottsbalken).

Om du väljer att ta det till domstol bör du också vara medveten om att det finns en risk för att du får stå för rättegångskostnaderna om du förlorar. Jag skulle rekommendera att du tar hjälp av en jurist, du kan kontakta Lawlines jurister här.

Hoppas detta var till hjälp och att din situation löser sig!

Ebba PlantingRådgivare