Kan min hyresvärd säga upp vårt avtal muntligen?

Hej, jag bor som inneboende hos en person som hyr en lägenhet i andrahand. Jag har bott i lägenheten i lite över ett år och mellan oss har vi ett skriftligt tillsvidarekontrakt.

Om den jag bor med nu vill att jag ska flytta, vad gäller angående uppsägningstid och att uppsägningen måste göras skriftligen?

Om hon nämnt i ett samtal att hon tycker att jag ska flytta (skedde i slutet av januari) men ännu inte gett mig en skriftlig uppsägning den 5 Feb, har uppsägningstiden börjat löpa ännu? Eller skulle jag vinna framgång med att påstå att uppsägningstiden börjar löpa först när jag får den skriftliga uppsägningen, och alltså måste flytta den 31 maj?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom din fråga rör ett hyresförhållande blir jordabalkens tolfte kapitel aktuellt för att kunna besvara din fråga.

Hyresavtal som gäller för obestämd tid, som i ditt fall, måste sägas upp för att sluta gälla (12 kap. 3 § Jordabalken). Jordabalkens bestämmelser är ofta mer förmånliga för hyresgästen än för hyresvärden, eftersom hyresgästen oftast är den "svagare parten" i rättsliga sammanhang. Att vara svagare part innebär att man oftast inte har lika bra koll på sina rättigheter, jämfört med den andra parten. Eftersom du är inneboende, är du hyresgäst gentemot den du bor med. Eftersom det är den du bor med som du har ett avtal med, är det denne som är din hyresvärd.

Det är oftast bara hyresgästen som kan säga upp avtalet muntligen. Som hyresgäst har du rätt att lämna en muntlig uppsägning, och då ska din hyresvärd lämna ett skriftligt meddelande om att den mottagit din uppsägning (12 kap. 8 § Jordabalken). Din hyresvärd har bara rätt att säga upp dig muntligen om du har bott där i en kortare tid (12 kap. 8 § Jordabalken). Eftersom att du varit inneboende i mer än ett år, måste din hyresvärd säga upp ert avtal skriftligen..

Som jag tolkar din fråga har ni en avtalad uppsägningstid om 3 månader. Det innebär att om din hyresvärd som du är inneboende hos, säger upp ert avtal skriftligen senast den 31/3, måste du flytta ut senast 30 juni i år (12 kap. 4 § Jordabalken). Men din uppsägningstid börjar alltså inte förrän du har fått meddelande om uppsägning skriftligt, om ni inte har kommit överens om något annat.

Hoppas att detta besvarade din fråga, och lycka till!

Elina BergstedtRådgivare