Kan min granne bli vräkt?

Hej, vi har en granne som står och tittar in bakom våra glasdörrar. Detta har han gjort till och från sedan vi flyttade in för 1.5 vecka sedan. Han springer upp och ned i trapphuset och fram och tillbaka mot vår dörr. Vi vågar knappt gå ut. Hur får vi honom vräkt.

Lawline svarar

Hej. Tack för att du valt att vända dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att du och din granne båda bor i hyresrätt.

När får ett hyresavtal sägas upp direkt?

Regler om när hyresavtal kan sägas upp finns i 12 kap. jordabalken (JB). En hyresgäst får inte utsätta sina grannar för störningar som försämrar deras boendemiljö så mycket att de inte bör tålas (12 kap. 25 § JB). Om hyresgästen bryter mot det är hyresvärden skyldig att säga åt hyresgästen att de till att störningarna upphör (12 kap. 25 § andra stycket JB).

Reglerna om när någon kan "vräkas" finns i 12 kap. 42 § JB. Där finns en lista på situationer som gör det möjligt för hyresvärden att säga upp hyresavtalet i förtid. När en hyresvärd säger upp avtalet i förtid slutar det gälla omedelbart (12 kap. 6 § JB).

Om en hyresgäst beter sig på ett sätt försämrar boendemiljön för sina grannar får hyresvärden säga upp hyresavtalet omedelbart (12 kap. 42 § första stycket nionde punkten JB). Det gäller dock bara om din granne inte slutar bete sig på ett störande sätt efter att ha blivit tillsagd av din hyresvärd.

Jag skulle rekommendera dig att prata med din hyresvärd, och be hen prata med din granne.

Hoppas du fått svar på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Victor NilssonRådgivare