Kan min frus vuxna barn få uppehållstillstånd?

Min fru med svenskt medborgskap och jag vill att hennes dotter som är Filippinsk medborgare ska få PUT och bli svensk medborgare. Vi undrar om en vuxenadoption kan förändra eller påskynda migrationsverkets beslut.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Kan min frus dotter få uppehållstillstånd?
Eftersom du nämner vuxenadoption, tolkar jag det som att din frus barn är över 18 år. Är barnet över 18 år har barnet nämligen begränsade rättigheter att få uppehållstillstånd i Sverige. Barnet får då ansöka som "nära anhörig".

Enligt 5 kap. 3a§ UtlL får uppehållstillstånd ges till en utlänning som är nära anhörig till någon som är bosatt i Sverige. Uppehållstillstånd får ges om de har ingått i samma hushåll i hemlandet och det finns ett särskilt beroendeförhållande mellan släktingarna.
Detta innebär att man kan få uppehållstillstånd för att flytta till en nära anhörig i Sverige som man bott tillsammans med i hemlandet. Ni måste då visa att din fru och hennes barn har bott tillsammans omedelbart innan din fru flyttade till Sverige och att de har ett beroendeförhållande som gör det svårt för dem att leva åtskilda. Ansökan ska lämnas in så fort som möjligt efter att den anhöriga flyttat till Sverige och fick permanent uppehållstillstånd. Har det gått lång tid från att din fru flyttade kan det vara en sådan omständighet som talar emot att de har ett sådant beroendeförhållande till varandra. I princip krävs det att din fru skulle ha ansökt om uppehållstillstånd direkt när hon flyttade och fick tillstånd.

Situationen skulle därför inte förändras vid en vuxenadoption. Det enda som krävs enligt lagen är att det ska finnas ett beroendeförhållande mellan mamman och barnet för att uppehållstillstånd ska kunna ges. Observera att bestämmelsen ej är en garanti, det lagen säger är att uppehållstillstånd får ges (ej att det ska ges).

Kan beslutet påskyndas?
Migrationsverket är en myndighet, vilket innebär att varje ärende som berör enskilda personer ska handläggas enkelt, snabbt och billigt som möjligt utan att säkerheten eftersätts, enligt 7 § Förvaltningslagen.

På migrationsverkets hemsida finns ungefärliga handläggningstider. Dessa ses som en preliminär tidsfrist. På denna sida kan du beräkna din preliminära handläggningstid: https://www.migrationsverket.se/Kontakta-oss/Tid-till-beslut.html. Handläggningstiderna är långa för tillfället och att vänta flera månader på beslut är nog inte ovanligt.

Ansökningarna som görs handläggs utifrån ett kösystem och det går alltså inte att gå före andra i kön eller påskynda processen på något sätt. Det du kan göra är att vända dig till JO, deras huvuduppgift är att övervaka myndigheternas arbete och hur de uppfyller sina skyldigheter. Långa handläggningstider på Migrationsverket har länge kritiserats av Justitieombudsman (JO) dit ni kan anmäla migrationsverket ifall ärendet fördröjs. Vad som menas med fördröjning beror helt på vilket preliminär tidsfrist du får. Är den preliminära tidsfristen exempelvis 6 månader, kommer JO förmodligen inte ta upp en utredning innan de 6 månaderna har passerat.

På denna sida kan ni läsa mer om JO-anmälan:
https://www.jo.se/sv/JO-anmalan/Skicka-in-anmalan/

J
ag hoppas det gav svar på dina frågor!

Caroline LarssonRådgivare