Kan min fru ansöka om uppehållstillstånd från Sverige?

Hej jag är Svensk medborgare, bosatt i utlandet. Jag har fått ett jobberbjudande i Sverige från och med januari 2019, men jag undrar om det är värd att återvända hem till Sverige och tacka ja till erbjudandet, eftersom jag befarar att min familj kommer att splittras under en lång tid då. Min fru har nämligen ukrainsk medborgarskap, vår lilla dotter (som ska födas inom några veckor) kommer att bli Svensk medborgare som jag. När det gäller de formella kraven, t.ex. angående bostadens storlek och tillräckliga finansiella medel, så anser jag att vi kommer att kunna uppfylla allt detta utan problem. Ända anges det en väntetid på 11-16 månader på Migrationsverkets hemsida. Det betyder att min lilla dotter och ja får då bo i Sverige utan problem men mamman till barnet, min fru, behöver vänta ca ett år tills hon får komma till oss. Även om jag förstår att Migrationsverket är överbelastad med många ärenden, anser jag att det är mycket orimligt för oss som familj. Jag läste att hon eventuellt kan ansöka om uppehållstillstånd från Sverige om det finns anknytning till barn (min fru får vara i Sverige som besökare i 90 dagar utan Visum). Kan detta vara en lösning och skulle handläggningstiden gå snabbare då? I vårt fall är jo vår dotter mycket beroende av sin mamma pga att hon är fortfarande bebis då.

Stort tack för hjälpen!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om jag tolkar din fråga rätt så är ni gifta och vill söka uppehållstillstånd på grund av anknytning enligt 5 kap. 3 § Utlänningslagen. Under en period mellan 20 juli 2016-19 juli 2019 gäller lagen om tillfälliga begränsningar av möjligheten att få uppehållstillstånd. Denna lagen kommer då vara tillämplig när ni ansöker om uppehållstillstånd under denna perioden. Om man då tittar i 9 § första stycket, framgår det att för att uppehållstillstånd på grund av anknytning ska beviljas krävs det att anknytningspersonen (du) kan försörja dig själv samt utlänningen, samt även har en tillräckligt stor bostad och standard för dig själv och utlänningen. Detta betyder alltså att det krävs att du kan försörja både dig själv och din fru, samt att du har en bostad som är tillräckligt stor för er båda två så att standarden uppfylls. Eftersom ni har barn är det viktigt att du även kan försörja barnet samt har en tillräckligt stor bostad så det räcker för hela familjen.

Vad är då försörjningskravet? Du måste då visa att du har regelbundna arbetsrelaterade inkomster så som exempelvis lön. Hur mycket inkomst man måste ha för att uppfylla kravet beror på hur stor familjen är.
För två sammanlevande makar eller sambor är normalbeloppet 7952 kr efter avdragen boendekostnad. Ett normalbelopp för ett barn mellan 0-6 år är 2554 kr. Tillsammans blir det alltså ett försörjningskrav på 10.596 kr efter avdragen boendekostnad.

Alternativt kan det även räcka med att ha en tillräckligt stor förmögenhet, det finns tyvärr inte något exakt belopp som avgör vad som är just en tillräcklig förmögenhet. Det är något som avgörs i det enskilda fallet.

Vad finns det för krav på bostaden? För två vuxna utan barn ska en bostad ha kök/kokvrå och minst ett rum. Eftersom ni har ett barn måste det finnas ytterligare ett rum. Kravet är att det ska finnas minst 2 rum och kök för er.

Kan din fru ansöka om uppehållstillstånd från Sverige?
Som huvudregel ska hon ansöka om uppehållstillstånd innan hon reser in i Sverige enligt 5 kap. 18 § UtlL.

Det finns dock undantag då personen redan befinner sig i Sverige kan ansöka om uppehållstillstånd från Sverige. Det krävs då att personen är förälder och vårdnadshavare till barnet som är svensk medborgare, och övriga förutsättningar för uppehållstillstånd ska då även vara uppfyllda. Det krävs även att det inte ska vara rimligt att din fru reser tillbaka till sitt hemland för att ansöka där. Detta är en bedömning som migrationsverket gör i det enskilda fallet. Jag kan därför inte säga om undantaget kommer vara tillämpligt i ert fall eftersom det är en sådan individuell bedömning som prövas från fall till fall. Att ha ett litet barn kan alltså innebära att en person i vissa situationer kan bli undantagen från huvudregeln, men jag kan alltså inte garantera något, eftersom det är så pass individuellt.

Jag hoppas att det gav svar på dina frågor!

Caroline LarssonRådgivare