Kan min fru ansöka anknytning via barnet

Jag ansökte uppehållstillstånd för min fru sedan 2015. Men min fru fick avslag på grund av omständighet. Hade överklagat men fick avslag. Migrationverket tror inte min bakgrund när jag fått permanent uppehållstillstånd. Men de gav mig ändå svensk medborgarskap efter min frus avslag ansökan. 2017 skickat nytt ansökan för min fru och 2018 fick vi barn. Vårt barn fick medbörskap vid födelsen. Min fru just nu väntar nästan 1år igen att flytta till Sverige. Min fråga är om de tror inte min bakgrund varför de gav mig medborgarskap och hur ska vårt barn flytta till Sverige utom min fru. Hur det går om man ansöker andra gånger. Kan min son ansöka för min fru att få uppehållstillstånd. Tack

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar över din frus chanser att flytta till Sverige. Det är lite svårt att svara på det eftersom jag inte vet anledningen bakom ert avslag, men jag kommer nedanför diskutera lite möjligheter.

Anknytningsansökan via giftermål
Om hon söker uppehållstillstånd via anknytning till dig finns det en del krav att ta hänsyn till. Under en period mellan 20 juli 2016-19 juli 2019 gäller lagen om tillfälliga begränsningar av möjligheten att få uppehållstillstånd. Denna lagen kommer då vara tillämplig när ni ansöker om uppehållstillstånd under denna perioden. Om man då tittar i 9 § första stycket, framgår det att för att uppehållstillstånd på grund av anknytning ska beviljas krävs det att anknytningspersonen (du) kan försörja dig själv samt utlänningen, samt även har en tillräckligt stor bostad och standard för dig själv och utlänningen. Detta betyder alltså att det krävs att du kan försörja både dig själv och din fru, samt att du har en bostad som är tillräckligt stor för er båda två så att standarden uppfylls.

Vad är då försörjningskravet?
Du måste då visa att du har regelbundna arbetsrelaterade inkomster så som exempelvis lön eller arbetslöshetsersättning. Hur mycket inkomst man måste ha för att uppfylla kravet beror på hur stor familjen är. För två sammanlevande makar eller sambor är normalbeloppet 7952 kr efter avdragen boendekostnad. För ett barn under 6 år är normalbeloppet 2554 kr.

Vad finns det för krav på bostaden? För två vuxna utan barn ska en bostad ha kök/kokvrå och minst ett rum. Eftersom ni har ett barn måste det finnas ytterligare ett rum. Kravet är att det ska finnas minst 2 rum och kök för er.

Om du inte uppfyller dessa kraven kommer en uppehållsansökan att nekas. Men det finns en annan möjlighet för din fru och det är att söka anknytning via ert barn.

Anknytningsansökan via barnet
Det finns en annan möjlighet för din fru att ansöka om uppehållstillstånd. Denna möjligheten gör att hon kan ansöka anknytning till ert gemensamma barn och inte till dig. Vid anknytningsansökan till barnet finns det inget krav på varken försörjning eller bostad.
Enligt lagen i 5 kap. 3a§ UtlL får uppehållstillstånd ges till mamman om hon ansöker om anknytning till barnet. Det som krävs enligt denna bestämmelsen är att barnet ska vara bosatt i Sverige. Observera att det står i lagen att utlänningen som söker anknytning till sitt barn ska vara förälder och vårdnadshavare samt sammanbo med barnet, för att uppehållstillstånd ska ges. Det viktiga i lagen är alltså att barnet som han ansöker anknytning till är bosatt i Sverige. Jag förstår inte av din text var er son bor. Bor han inte i Sverige i nuläget krävs det alltså att han flyttar till Sverige för att anses vara bosatt, det är först då din fru kan ansöka om anknytning till er son.

Jag hoppas det gav svar på dina frågor!

Caroline LarssonRådgivare