Kan min flickvän stanna i Sverige under handläggningstiden?

Hej, Min utländska tjej som är från Irak ska söka turistvisum i Sverige senare i år. Under hennes vistelse i Sverige planerar vi att gifta oss i Sverige så att hon kan ansöka om ett permanent uppehållstillstånd under vistelsen i Sverige, hur möjligt är detta? Samt hur sannolikt är det att hon kan få stanna i Sverige efter att hennes visum gått ut? Kan hon få sitt visum förlängt under ansökningstiden? Eller måste hon åka tillbaka till hemlandet och sedan komma hit?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om jag tolkar din fråga rätt så vill ni gifta er och vill söka uppehållstillstånd på grund av anknytning enligt 5 kap. 3 § Utlänningslagen. Under en period mellan 20 juli 2016-19 juli 2019 gäller lagen om tillfälliga begränsningar av möjligheten att få uppehållstillstånd. Denna lagen kommer då vara tillämplig när ni ansöker om uppehållstillstånd under denna perioden.

Kan din flickvän ansöka om uppehållstillstånd från Sverige?
Som huvudregel ska hon ansöka om uppehållstillstånd innan hon reser in i Sverige enligt 5 kap. 18 § UtlL. Det innebär alltså att som huvudregel kan inte uppehållstillstånd beviljas efter man rest in i Sverige, men det finns undantag som du kan läsa mer om i paragrafen som jag länkat. Detta betyder alltså att om inga punkter i 5 kap. 18 § är uppfyllda, får hon inte vistas i Sverige under handläggningstiden. Några exempel på undantag då man får vistas i Sverige är om man ses som flykting, skyddsbehövande, det inte skäligen kan krävas att personen reser till annat land för att söka osv.

Sammanfattningsvis är huvudregeln alltså att hon inte kan stanna efter visumet har gått ut. Huvudregeln är att hon måste åka till sitt hemland, för att göra en ansökan om uppehållstillstånd därifrån.

Caroline LarssonRådgivare