FrågaAVTALSRÄTTGåva26/12/2022

Kan min far ge bort gården?

Hej Min far har i gåva givit bort hela gården till sin nya fru men behållit lite lån på den är då hela gården hennes vid bortgången?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du har valt att vända dig till Lawline med din fråga.

Det finns inget som hindrar en från att ge bort en fastighet samtidigt som man själv står kvar som låntagare. Fruns äganderätt till gården påverkar således inte av gåvogivarens bortgång.

Ifall gården står som säkerhet för lånen kan den dock tas i anspråk av banken oavsett om det är din far eller hans fru som äger den, ifall lånen inte betalas.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Victor NilssonRådgivare