Kan min engelska far göra mig arvlös?

Hej,

Jag har ingen relation till min pappa och har aldrig haft, men han vet om att jag finns. Han är engelsman från början men bor numera i Sverige med ny fru och två barn. Hur fungerar det den dagen han går bort? Kan han göra mig arvslös eller har jag som barn rätt till en viss del av arvet?

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om arv finns i ärvdabalken (ÄB).

Rätt till arv enligt svensk lag

Så länge svensk lag är tillämplig så har din pappa inga möjligheter att göra dig arvlös. Som en av hans tre bröstarvingar har du rätt till en tredjedel av hans kvarlåtenskap om han inte skriver ett testamente (2 kap 1 § ÄB). I det fall han skriver ett testamente och väljer att inte lämna något till dig har du ändå rätt att få ut din laglott (7 kap 1 § ÄB). Laglotten är i så fall hälften av det du skulle fått ut om testamentet inte fanns. Äger han vid sin död 300 000 kr och väljer att inte lämna något åt dig så har du ändå rätt till en halv tredjedel, alltså 50 000 kr. Som särkullbarn har du dessutom rätt att få ut arvet direkt (3 kap 1 § ÄB).

Om svensk lag inte är tillämplig

Så länge din far och hans nya fru är svenska medborgare och bosatta i Sverige vid hans bortgång bör svensk lag vara tillämplig. Problemen kan uppstå om de till exempel väljer att flytta tillbaka till Storbritannien. Är han medborgare i mer än ett EU-land har han också möjlighet att välja vilket lands lag som ska vara tillämplig på arvet. Regler om tillämplig lag vid arv inom EU finns i förordning 650/2012, artikel 20 och framåt. Ytterligare problem kan uppstå beroende på vad som händer när Storbritannien lämnat EU. Vad som händer om brittisk lag istället blir tillämplig på situationen kan jag tyvärr inte svara på.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Erika RedeliusRådgivare