Kan min bror och mamma bevittna mitt testamente?

Hej,

Min mormor och morfar har skrivit ett testamente för hand 2005, där de uttrycker deras vilja att deras tillgångar efter bådas bortgång ska delas lika mellan mig och min mamma. Varken jag eller min mamma har några syskon. Min mamma är strulig och inte helt att lita på tyvärr, så jag vill bara försäkra mig om att testamentet är giltigt vid deras bortgång. Jag vet att det är jag som kommer att behöva hantera allt själv såsom husförsäljning etc.

Testamentet är handskrivet, datum är angivet och två vittnen har skrivit under. Vittnena är min mormors bror och hennes mamma, som båda idag är avlidna. Inga personnummer eller andra uppgifter mer än deras tydliga underskrifter av vittnena är angivet.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Testamente formkrav

Ett testamente ska upprättas skriftligt och bevittnas av två vittnen som båda är samtidigt närvarande vid testamentsgivarnas undertecknande av testamentet (10 kap. 1 § ÄB). Vittnena behöver inte ta del av testamentets innehåll, men ska däremot vara medvetna om att det är ett testamente de bevittnar. Ett giltigt vittne ska vara minst 15 år, inte lida av en psykisk störning, inte vara maka/sambo eller släkt i uppåt- och nedåtstigande led, d.v.s. föräldrar, barn och syskon till testamentsgivaren (10 kap. 4 § ÄB).

Ditt fall

Testamentet din mormor och morfar har skrivit uppfyller formkraven när det kommer till att det är skriftlig och har blivit bevittnad av två vittnen som undertecknat. Däremot är vittnena din mormors bror och mormors mamma och är således släkt i uppåt- och nedåtstigande led, vilket inte uppfyller kravet på vem som får vittna (10 kap. 4 § ÄB). Det innebär att testamentet inte har upprättats i behörig ordning och inte uppfyller formkraven för ett giltigt testamente.

Jag skulle rekommendera dig att ta upp detta med din mormor och morfar och skriva testamentet på nytt med nya vittnen som uppfyller lagens krav på oberoende. Det kan t.ex. vara en granne, arbetskamrat, vän eller liknande som är minst 15 år och i sina sinnesfulla bruk. Det är viktigt att vittnena närvarar samtidigt vid bevittningen av testamentet, och för att intyga detta kan en s.k. vittnesmening skrivas till i ett stycke. I vittnesmeningen beskriver man hur bevittningen har gått till och förklarar att de som skrivit testamentet haft sunt förnuft och varit vid fullt förstånd, för att stärka bevisningen att testamentet är giltigt och upprättats i behörig ordning. Även vittnenas yrke och hemvist kan antecknas utöver deras namn (10 kap. 2 § ÄB).

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Vänligen,

Filippa ErikssonRådgivare