Kan min arvsrätt inskränkas?

Hejsan, Funderar lite på hur det här med arvsrätt fungerar om min far inte är gift fast har en ”väldigt god vän” som menar att hon bara vill honom väl. Finns det ngn risk att han kan skriva över fastigheter och sina tillgångar till denna person så man själv blir arvslös? Finns det ngt jag kan göra nu för att förhindra detta? Min far börjar bli lite ”snurrig” och själv bor jag utomlands större delar av åren så har ingen större insikt hur hjärntvättad han blir av denna ”goda vän” men ngt fuffens är iaf på gång tyvärr.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Arvsrätten regleras i Ärvdabalken (ÄB). Enligt 2 kap i ÄB så regleras vem som har rätt att ärva. Detta regleras utifrån de tre arvsklasserna. Kortfattat kan man säga att den som har rätt att ärva är släktingar i rakt uppåt-och nedåtstigande led.

Din rätt att ärva

Som barn till din far har du arvsrätt enligt den första arvsklassen, vilket framgår av 2 kap 1 § ÄB. Det innebär att du är bröstarvinge. Bröstarvingar kan aldrig göras helt arvslösa, utan har alltid rätt till sin laglott (7 kap 1 § ÄB). Laglotten utgör hälften av arvslotten.

Testamente

Enda sättet för din fars "gode vän" att ärva är genom ett testamente. Din far kan testamentera bort egendom till henne, men han kan aldrig göra dig arvslös, utan du har alltid rätt till din laglott i egenskap av bröstarvinge.

Vad kan du göra?

Det du kan göra i detta läget är att prata med din far och förklara att du är orolig, men om han nu skulle vilja testamentera bort viss egendom så är det viktigt att beakta hans yttersta vilja, vilket ett testamente är ett uttryck för.

Skulle det vara så att din rätt till din laglott inskränks genom ett testamente så finns det möjlighet att klandra det.

Skulle du behöva mer ingående juridisk rådgivning är du varmt välkommen att kontakta vår expressrådgivning! Där har du dessutom möjlighet att få återkoppling i ditt ärende.

Jag hoppas att det gav dig tillräckligt svar på din fråga!

Lycka till!

Med vänliga hälsningar,

Tilda HanssonRådgivare