FrågaEKONOMIÖvrigt30/09/2020

Kan min arbetsgivare tvinga mig att återbetala en påstådd felaktig lön?

Hej,hur kan jag formulera en överklagan till min fd arbetsgivare,som kräver en återbetalning av lön som han säger är fel utbetalt,vilket det inte är.

Lawline svarar

Hej och välkommen till Lawline med din fråga!

Det är lite svårt att formulera en ''överklagan'' såhär när jag inte är insatt i situationen. Generellt gäller att arbetsgivaren måste bevisa att lönen blivit felaktigt utbetald till dig. Kan han inte bevisa detta har du ingen skyldighet att skicka tillbaka pengarna.

Dessutom kan det vara så att du redan använt de pengarna om du trott att de faktiskt var dina och då går det inte att skicka tillbaka något. D.v.s. om du varit i god tro när du spenderat dessa pengar, kan du inte heller bli återbetalningsskyldig. Hur man avgör om någon varit i god tro är dock svårt.

Min rekommendation är därför att inte betala tillbaka något förrän du blivit bevisad att pengarna varit felaktigt utbetalda. Därför behöver du inte skriva någon överklagan.

Återkom gärna om du har ytterligare funderingar!

Med vänlig hälsning,

Natasha FathifardRådgivare