Kan min arbetsgivare neka mig obetald semester under juni-augusti som provanställd?

Hej.

Jag har en provanställning som jag började i april. Kan min arbetsgivare neka mig obetald semester under juni-augusti månad?

Eller vad säger semesterlagen angående detta?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelser om semester finns i Semesterlagen (SemL). Du har som arbetstagare rätt till fem veckors semesterdagar per s.k. semesterår (1 april - 31 mars som utgångspunkt) oavsett anställningsform. (SemL 3-4 §§) För att få betalt under semestern ska du oftast ha arbetat på företaget under en viss period innan och "tjänat in" betalda semesterdagar, annars får du ta ut din ledighet obetald.

Du har rätt till fyra veckors semester under sommaren om inget annat avtalats
Som huvudregel gäller att du ska få minst fyra veckors sammanhängande semester under perioden juni-augusti. (SemL 12 §) Det kan dock finnas undantag i kollektivavtal eller ditt individuella avtal, varför jag rekommenderar dig att läsa vad som står där. Står inget annat avtalat så gäller fyra veckor och då kan inte din arbetsgivare neka dig denna obetalda semesterledighet. Vilka fyra veckor du får vara ledig kan du och din arbetsgivare komma överens om, men kommer ni inte överens så bestämmer arbetsgivaren. (SemL 10-11 §§)

Sammanfattningsvis har du antagligen rätt till minst fyra veckors semester under juni-augusti, beroende på vad som står i ditt avtal, och det kan därför inte din arbetsgivare neka dig.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Tova AnderssonRådgivare